nieuws

Rusland aan kop met bouw winkelcentra

bouwbreed

Rusland is Europees kampioen in het ontwikkelen van winkelcentra. Voor eind volgend jaar wordt er 4 miljoen vierkante meter winkelvloer opgeleverd.

Jones Lang LaSalle constateert dat Rusland als winkelbouwer met kop en schouders uitsteekt boven andere landen in Europa. Pas diep in de schaduw van de Russen is de nummer twee te ontwaren: Turkije. In de periode 2007-2008 wordt in het grotendeels in Azië liggende land 2,2 miljoen vierkante meter nieuwe winkelvloer gerealiseerd.
Italië blijft (met afgerond eveneens 2,2 miljoen meter) als winkelbouwer een fractie achter bij de Turken. Polen is goed voor 1,9 miljoen meter nieuwbouw. In Groot-Brittannië, Spanje en Duitsland zit 1,6 miljoen meter in de pijplijn.
Onderzoeker Neville Moss van Jones Lang LaSalle onderstreept dat de ontwikkelingen gedomineerd worden door de nieuwe markten. Rusland en Turkije nemen gezamenlijk maar liefst een derde van alle Europese nieuwbouw voor hun rekening.
Moss: “Een uitzondering is Duitsland. Qua groei mag het land gezien worden als een volwassen markt. De winkelvoorraad is echter relatief oud en per hoofd van de bevolking nog steeds laag. Met het huidige ontwikkelingsprogram zal het aanbod van kwaliteitswinkels op binnenstedelijke locaties toenemen met vooral kleine en middelgrote projecten”.
In Rusland bloeit de ontwikkeling van winkelcentra op in verschillende regio’s. In de steden met minstens een miljoen inwoners zal het aanbod meer dan verdrievoudigen tot 3,4 miljoen meter in 2008. Moss wijst steden als Samara, Kazan en Yekaterinburg aan als ware hotspots. Ook Novosibirsk, Ufa en Rostov bruisen van de bouwactiviteiten.
Wie door Turkije reist, kan nauwelijks de in aanbouw zijnde winkels over het hoofd zien. Voor eind 2008 worden ruim zestig nieuwe centra geopend. De meeste projecten zijn te vinden in metropool Istanboel en hoofdstad Ankara. Ook in de middelgrote plaatsen is volop bedrijvigheid. In Bursa, Izmir en Antalya bevinden zich 18 projecten in de fase van oplevering.

Inhaalslag

Italië is bezig met een inhaalslag. Vooral in het economisch zwakke Zuiden en het midden van het land komen projecten tot ontwikkeling. Komende twee jaar wordt 2,2 miljoen meter aan de voorraad toegevoegd.
Voor Polen schat Jones Lang LaSalle dat het land begin 2009 de beschikking heeft over 40 procent meer winkeloppervlakte. Aanvankelijk keken de ontwikkelaars vooral naar de grote steden. De beste mogelijkheden zijn inmiddels ingevuld. De focus richt zich inmiddels ook op plaatsen met 200.000 en zelfs 50.000 inwoners.
Het winkelaanbod in Spanje is afgelopen zes jaar verdubbeld. Hoewel de bouw aan vaart heeft verloren, hangt voor de periode 2007-2008 toch nog 18 procent groei in de lucht.
De jongste ontwikkelingen richten zich op de middelgrote steden en plaatsen langs de kust van de Middellandse Zee. Valencia, Alicante en Murcia zijn voorbeelden van steden die nieuwe winkelcentra krijgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels