nieuws

Oranjegevoel

bouwbreed

De verkoop en opsplitsing van ABN Amro beheerst al een flink tijdje het financiële nieuws. Voor- en tegenstanders van de verkoop laten weten het heel jammer te vinden dat een icoon van het Nederlandse bankwezen in andere handen valt. Dat deze icoon in de loop van de tijd zelf winkelde in het buitenland, waarbij daar hetzelfde verschijnsel zich voordeed,

De verkoop en opsplitsing van ABN Amro beheerst al een flink tijdje het financiële nieuws. Voor- en tegenstanders van de verkoop laten weten het heel jammer te vinden dat een icoon van het Nederlandse bankwezen in andere handen valt. Dat deze icoon in de loop van de tijd zelf winkelde in het buitenland, waarbij daar hetzelfde verschijnsel zich voordeed,
telt dan niet, of geldt zelfs als een
huzarenstukje. Minister Bos, aangesproken op mogelijkheden tot ingrijpen in de biedingenstrijd om de bank, noemde dit het Oranjegevoel. Het gevoel kon hij zich indenken, maar biedt hem geen mogelijkheden om bij te dragen tot een oplos-
sing in de biedingenstrijd. Feitelijk vindt hij het irrelevant en dat is het natuurlijk ook. Het Oranjegevoel is er voor sportwedstrijden.
De aantasting van Nederlands trots noteerden we ook bij de overname van de KLM, de verkoop van Corus en niet te vergeten de ondergang na een oorspronkelijke verkoop van Fokker aan Daimler. Het is een begrijpelijk sentiment, maar wat is nu feitelijk nog Nederlands aan Unilever, Shell of Philips? Niet veel toch, want het overgrote deel van de activiteiten speelt zich af buiten Nederland. Daar zijn we dan weer trots op, een klein land dat zich manifesteert in al of niet verre landen. Verder is een zeer groot deel van de aandelen van de genoemde bedrijven in handen van buitenlandse beleggers, dus hoe Nederlands ben je dan nog?
Meestal reageren we niet consequent in deze gevallen. Nederlandse overnames in het buitenland strelen ons gevoel van eigenwaarde, omgekeerd voelen we dit als een verlies. Bezien vanuit de gevolgen voor productie en werkgelegenheid heeft het eigendom maar een betrekkelijke relevantie. De consolidatie van bedrijven is niet iets van vandaag. Dat proces is al meer dan honderd jaar of langer aan de gang en dat zal het geval blijven.
Ook in de bouw doen zich concentraties en overnames voor. Daarbij wordt dikwijls over de grens gekeken. De grootste bouwers in Europa hebben forse belangen over de grens. Dat geldt ook voor het grootste Nederlandse bouwbedrijf, BAM. Daarom lezen we met een zekere regelmaat berichten over het verwerven van een opdracht om een brug te bouwen, of een aantal scholen neer te zetten. Buiten Nederland welteverstaan en door dochterbedrijven in de betrokken landen. Dit soort berichten spreekt ons aan. Nederland doet het goed in het buitenland is de impliciete boodschap. Buitenlandse bedrijven die denken op de Nederlandse markt wat te kunnen verdienen, zullen hier bestaande bedrijven proberen te verwerven.
Bij niet-beursgenoteerde bedrijven zal dat meestal op een andere manier gaan dan bij bedrijven die wel en notering hebben. In dit laatste geval zal de spreiding van het aandelenbezit groter zijn en zal een bod altijd in het openbaar moeten plaatsvinden. Met meer kans op een biedingenstrijd.
Hoe bedrijven met elkaar in de slag kunnen gaan, hebben we in de bouw kunnen zien toen HBG te koop werd aangeboden. Verschillende bouwconcerns hebben toen – al of niet in combinatie – een bod uitgebracht. De afloop is bekend. HBG ging op in BAM en de baggerpoot werd ergens anders ondergebracht.
De verkoper van HBG was overigens een Spaans concern, omdat HBG een paar jaar daarvoor was overgenomen door deze Spanjaarden. Vul dan zelf maar in of HBG een Nederlands, een Spaans of gewoon een internationaal georiënteerd bedrijf was. Afgezien van de direct betrokkenen vervaagd de herinnering aan hoe het was snel. Zo zal het ook gaan met de veranderingen bij ABN AMRO. Voor de medewerkers die hun baan kwijtraken door de overname zal het mogelijk een langdurige en pijnlijke herinnering blijven. Voor de klanten zal de continuïteit in de dienstverlening de doorslag geven. En niet het Oranjegevoel.
Adri Buur
Buur Consultancy, Hoorn
a.buur@hccnet.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels