nieuws

Minister Eurlings laat Infraspeed extra controleren

bouwbreed

Minister Eurlings (verkeer) heeft ProRail gevraagd het beveiligingssysteem ERTMS voor de hsl-zuid te controleren. De verhoudingen met bouwcombinatie Infraspeed (Siemens, Fluor Daniel en BAM) staan op scherp sinds de problemen met het beveiligingssysteem spelen.

Afgelopen week werd echter bekend dat de oplossing waarschijnlijk maanden extra op zich laat wachten en de opleveringsdatum in december 2007 opnieuw in gevaar is. Eurlings moest zich gisteren in de Tweede Kamer opnieuw verontschuldigen voor het onderschatten van de problemen, die lange tijd werden afgedaan als financieel conflict. Experts van ProRail gaan de projectorganisatie van het ministerie versterken om voorstellen te beoordelen en opgeleverd werk te controleren. De spoorbeheerder heeft ERTMS succesvol aangebracht bij de Betuweroute en de verdubbeling tussen Amsterdam-Utrecht. De strubbelingen hebben de minister verder doen besluiten om de eindfase van het megaproject onder directe verantwoordelijkheid te brengen van Rijkswaterstaat-topman Bert Keijts.
Vorige maand is een extra contract voor 34 miljoen euro gesloten om het systeem te verbeteren van versie 2.2 naar 2.3, zodat treinen de grensovergang met België met 300 kilometer per uur in plaats van 160 kilometer per uur kunnen passeren. Het is een wurgcontract, omdat Infraspeed het alleenrecht heeft op de bouw via het pps-contract voor de bovenbouw van de hsl. De Kamerleden storen zich vooral aan het nieuwe uitstel en het feit dat de minister niet kan beloven dat de meerkosten zich beperken tot de 34 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels