nieuws

Ahob’s van Vialis bevallen Georgiërs uitermate goed

bouwbreed

Vialis’ concept voor spoorbeveiliging slaat aan in Georgië. Het land tussen Zwarte Zee en Kaukasus heeft de in oktober geïntroduceerde ahob van de Volker Wessels-dochter uitgeroepen tot nationale standaard. “Nu nog tuffen de zware olietreinen met een gangetje van twintig kilometer per uur langs drukke knooppunten”, schetst directeur Arjan Förrer van Vialis Railway Systems. “Door onze spoorwegbeveiliging wordt afremmen van honderd naar tachtig kilometer per uur voldoende. Met de toepassing van automatische halve overwegbomen is de capaciteit van het gehele Georgische spoorwegnet te verdubbelen”.Als opmaat voor vervolgopdrachten heeft Vialis de order ontvangen nog voor augustus in het land vijf extra spoorwegovergangen te beveiligen. Het karwei vergt een investering van 400.000 euro. De basis van de overwegen wordt gevormd door twee BS725 overwegstellers. Kenmerken zijn de – ook in Nederland bekende – moderne vormgeving en de beperkte noodzaak tot onderhoud. De installatie wordt bestuurd door een voor Georgië ontwikkelde hybride overwegbesturing. Georgië beschikt over 1897 kilometer spoor, waarvan 1575 kilometer in exploitatie is. Plannen bestaan om op korte termijn honderd overgangen te voorzien van ahob’s. Als vertrouwde leverancier heeft Vialis – in een opstap van geïsoleerde projecten naar ketenbeheer – een streepje voor bij de verbetering van de spoorbegeleidingssystemen.De ahob’s van Vialis vinden in binnen- en buitenland gretig aftrek. In Indonesië klingelt de spoorbeveiliging op 600 plaatsen. In Saoedie-Arabië en Sri Lanka zijn respectievelijk 140 en 70 installaties geïnstalleerd.

Streepje voor

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels