nieuws

Supersnelle Neuson 9503 mobiele graver

bouwbreed

In dezelfde week als dat het moederbedrijf een fusie met Wacker aankondigde stelde de Nederlandse importeur van Neuson-Kramer, Collé, het nieuwste model mobiele graafmachine aan de pers voor. De 9503 blijkt en veelzijdig apparaat dat op de weg maar liefst 40 kilometer per uur kan rijden.

Neuson, dat in Nederland en omgeving vooral bekend is vanwege de 3802 en de 6503 mobiele graafmachines, is behoorlijk trots op de jongste en tevens grootste loot op banden aan de stam van het bedrijf: de 9503. Volgens de woordvoerders van het bedrijf is de trend in de markt dat machinisten op een 14 tons machine iets kleiners willen en machinisten op een 6 tons apparaat iets groters. En dan komt de 9 tons Neuson natuurlijk van pas.

De nieuwe 9503 heeft een graafdiepte van 3,6 tot 4,2 meter, een reikwijdte van 6,5 tot 7,9 meter op de bodem en de machine is 2450 millimeter breed en bijna drie meter hoog. De Deutz turbo-diesel motor levert 101 paardenkrachten en haalt (optioneel) 40 kilometer per uur op de weg. Daarmee levert Neuson de snelste mobiele graver ter wereld. Het kan handig zijn als er grotere afstanden afgelegd moeten worden.

Zodra de bedrijfsrem wordt ingeschakeld vergrendelt de pendelas automatisch mee, wat irritant geschommel tijdens het graven voorkomt. De 9503 is leverbaar met 4-wielbesturing waarbij bij hoge snelheden overgeschakeld kan worden naar 2-wielbesturing. Hondegang besturing behoort ook tot de mogelijkheden. Het resulteert in een behoorlijk kleine draaicirkel (4 meter) voor een machine van deze omvang.

De Neuson is leverbaar met mono- of verstelgiek. Bovendien is een verlengde lepelsteel leverbaar. Het testmodel dat wij aan het werk zagen bleek een krachtpatser. 5 ton hijscapaciteit met de triplegiek over de voorzijde bij een vlucht van 3 meter op maaiveldniveau. 

Door de motor aan de rechterzijde te plaatsen is de machine net geen binnendraaier maar de kont steekt niet veel uit. De kantelbare cabine maakt onderhoud aan slangen en ventielen gemakkelijk, al moet er nog behoorlijk aan de cabine gesjord worden wil hij over zijn dode punt heen komen. Gelukkig zijn de meeste machinisten flinke kerels met stevige bovenarmen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels