nieuws

ProRail koopt geen gerecyclede ballast meer in

bouwbreed

ProRail koopt geen gerecyclede ballast meer in. De spoorbaanbeheerder vindt dat de gezeefde en gereinigde oude ballast vergeleken met nieuwe spoorsteenslag uit de groeve een te wisselende kwaliteit heeft.

Slechte ballast (te rond, te hoog grindgehalte) verhoogt de kans op spoorspattingen, een zijdelingse vervorming van het spoor door uitzetting bij hoge temperaturen, hetgeen volgens een woordvoerder van ProRail het laatste jaar een paar keer is voorgekomen.
ProRail acht het verder langer niet mogelijk certificaten voor ingekocht gerecyclede ballast uit te geven. Ook scherpt de spoorbeheerder de eisen met betrekking tot vorstbestendigheid en keuring.
Ballast die momenteel verwerkt is in het Nederlandse spoor mag van ProRail wel worden gerecycled, mits het voldoet aan de eisen met betrekking totveiligheid en ontoelaatbaarheid, laat Monique Matze van ProRail weten.
“Dat is oneerlijke concurrentie”, meent Geert Keukens, directeur van BNR Bouwstoffen, leverancier van gerecyclede ballast. “In feite stapt ProRail af van de oorspronkelijke eisen. Dat garandeert niet dat gerecyclede ballast voldoende grindvrij is. Grind is verontreiniging, daar worden wij op beoordeeld”, concludeert hij.
Gerecyclede ballast wordt al jaren gebruikt op de emplacementen van het spoor (plaatsen waar treinen keren of aan elkaar worden gekoppeld) en industriespoor (waar treinen langzamer rijden). De afgelopen jaren is het echter ook gebruikt op hoofdbanen. Keukens leverde twee jaar geleden in Duitsland gerecyclede ballast voor 80 kilometer spoor voor de Maaslijn. Ook begin dit jaar heeft ProRail volgens hem nog een hoofdbaanvak in de markt gezet waarbij gerecycled ballast werd voorgeschreven. Daarbij ging het om 70 procent gebroken materiaal.

Duitsland

Keukens vindt dat ProRail niet zonder meer kan stellen dat de kwaliteit van gerecyclede ballast slecht is. “Wij halen onze gerecyclede ballast uit Duitsland. Dat is wereld van verschil met gerecycled ballast uit Nederland. Onze ballast wordt nog een keer gebroken en bevat geen fijn Maasgrind.” Dat certificeren niet kan, is Keukens helemaal een doorn in het oog. “Wij zijn gecertificeerd.” ProRail kiest volgens hem de weg van de minste weerstand.”
Michaël Steenbergen spoorwegdeskundige van de TU Delft, begrijpt de motivering van ProRail wel. “Nieuwe ballast is beter, omdat het een bepaalde haakweerstand heeft. Het probleem van gerecyclede ballast is dat het niet altijd wordt gebroken, waardoor het materiaal ronder is dan nieuw steenslag.”
Volgens Keukens van BNR Bouwstoffen is er de komende jaren behoorlijk veel nieuwe ballast nodig. Hoeveel kan hij niet exact zeggen, omdat het moment van vervangen afhankelijk is van het tonnage aan treinen dat passeert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels