nieuws

‘Ongewone’ run op klimaatapparatuur

bouwbreed

“Ongewoon druk,” noemt Nick Meuwese zijn handel in klimaatapparatuur. “Het traditionele seizoenspatroon lijkt te verdwijnen,” constateert de commercieel directeur van Alklima uit Alblasserdam, importeur van de klimaatapparatuur van Mitsubishi Electric. Zijn verklaring: de verwachte lange hete zomer!

De afgelopen zomer brachten veel bedrijven door in een gebouw dat maar moeilijk koel bleek te krijgen. “Dat kan weer gebeuren; eind vorig jaar koos een groot aantal van die ondernemingen ervoor het restant van hun huisvestingsbudget uit te geven aan klimaatapparatuur,” legt Meuwese uit. Maart 2007 werd mede daardoor de drukste die hij tot nog toe bij Alklima meemaakte. “Begin volgend jaar moet blijken of de breuk met het seizoenspatroon blijvend is.”
Verheugd aan de ene kant over de stijgende omzet is Meuwese tegelijk ook bezorgd over de technische afwikkeling van de verkoop. De installateurs die bij hem apparatuur kopen klagen steeds meer over de kennis van hun monteurs en van hun werkvoorbereiders en technische tekenaars. “Het niveau neemt af en de vraag is waar dat aan ligt; daalt het niveau van de opleidingen of verminderen computers en internet de prikkel om zelf iets technisch te doen?”
Met dat in gedachten biedt Alklima zich aan als ‘partner in kennisoverdracht’ voor de adviseur en de installateur. “Meuwese: “In ons nieuwe trainingscentrum leren we (service)monteurs bijvoorbeeld omgaan met intelligente software en simuleren we allerlei storingen.” De instructeurs laten de cursisten ook klimaatapparatuur aansluiten op gebouwbeheersystemen.

Training

Ook verkopers krijgen training in het centrum zodat ze de installateur beter kunnen informeren over wat de apparatuur zoal kan. Alklima stroomlijnt zelf zijn verkoopinformatie. “Verticale marketing,” noemt Meuwese dat. “De informatie wordt voor een specifieke doelgroep samengesteld en gaat in op apparatuur die specifiek is ontwikkeld voor bijvoorbeeld hotels of winkels; allemaal met het doel de klant zo goed mogelijk te informeren!”
Met KBC Lease ontwikkelde Alklima het concept AircoLease: klimaatapparatuur aanbieden volgens een huurkoopconstructie. “Financiële en operationele lease voor zakelijke klanten,” legt adviseur Ron van Dalen van KBC Lease uit. Ín de eerste vorm is de klant economisch eigenaar; in het tweede AircoLease. Het contract geldt voor apparatuur met een waarde vanaf 5000 euro; inclusief btw voor klanten die dat niet kunnen terugvorderen. “De leaseconstructie geeft de installateur de zekerheid van een betaalde nota. Ook wanneer de klant failliet gaat; dat risico komt voor rekening van KBC.”

Positief

Om de kans op dat laatste te beperken gaat AircoLease alleen in zee met bedrijven die minstens twee jaar bestaan. “Die moeten financiële gegevens kunnen verstrekken,” zegt Van Dalen. “Uit die cijfers moeten een positief bedrijfsresultaat en een acceptabele solvabiliteit blijken. Gaat het om een eenmanszaak, een VOF, een CV of een vrij beroep dan mag de aanvrager geen negatieve registratie bij het BKR in Tiel hebben.” De ondernemer mag ook niet ouder zijn dan 65 jaar.
Voor medische beroepen hanteert AircoLease afwijkende voorwaarden. Huis-, tand- of dierenartsen mogen niet ouder zijn dan 60 jaar en moeten minstens drie jaar een praktijk voeren. Ook zij mogen geen negatieve aantekening hebben bij het BKR. Hun contract geldt voor apparatuur tot een waarde van 25.000 euro. Het contract voorziet meestal in een financiële lease omdat de klant graag eigenaar is van de apparatuur. Ook voor het onderwijs hanteert AircoLease een afwijkende constructie. Scholen kunnen apparatuur tot een waarde van 50.000 euro leasen zodra de onderwijsinspectie een positief rapport over de desbetreffende school geeft. Particuliere scholen moeten zelf hun cijfers laten zien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels