nieuws

Lichte parkeergarage compleet herbruikbaar

bouwbreed

Een staalconstructie en een dun composiet rijdek met geïntegreerde verlichting vormen de ingrediënten van de lichte herbruikbare parkeergarage van Park4All. e garage is zo licht dat er geen fundering nodig is en dus echt alle onderdelen hergebruikt kunnen worden.

Het tijdelijke parkeergarageconcept beleeft deze week zijn primeur op de ParkeerVak, de vakbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. Het is ontworpen om maximaal vijf jaar dienst te doen. Die termijn heeft volgens Bob Evers van Park4All vooral te maken met vergunningverlening en minder met de technische staat van de bouwdelen, want die kunnen daarna nog decennia lang mee en op andere locaties tot andere parkeergarages worden samengesteld.
Wat in de beursstand in Den Bosch direct opvalt, is de geprofileerde kunststofplank die dienst doet als rijdek. De plank van fabrikant Fiberline is 40 millimeter hoog en bestaat uit gepultrudeerde polyesterhars versterkt met glasvezel. De kanaaltjes in de plank zijn aan de onderkant open en worden door Park4All benut om led-verlichting in onder te brengen. Dat is weliswaar wat duurder dan tl-verlichting, erkent Evers, maar led-lampjes gaan langer mee en vergen bij de opslag geen extra ruimte, omdat ze zo netjes kunnen worden weggewerkt in de vloerplanken.
In het oorspronkelijke concept zijn de trappenhuizen ondergebracht in gestapelde zeecontainers. Die containers zouden ook worden gebruikt voor het transport van de bouwdelen van de garage. Maar bij de detail-engineering door constructeurs van DHV bleek aan de containers toch te weinig stabiliteit te kunnen worden ontleend. Daarom is er nu een wat traditioneler trappenhuis ontwikkeld.

Kriklast

Vanwege de zogenaamde kriklast bevindt zich onder de kunststof planken een dicht web van stalen HE-balken, 1,25 meter hart-op-hart onder het dek. Zonder de hoge doorbuigingseis zouden de balken op een onderlinge afstand van 2 meter kunnen worden gelegd. Maar het is nu eenmaal een eis dat in een parkeergarage een band kan worden verwisseld of onderhoud kan plaatsvinden, waarvoor een auto moet worden opgekrikt. De HE-balken worden op hun beurt ondersteund door zware IPE-profielen die steunen op de kolommen die op een raster staan van 5,5 bij 14,5 meter. Dat biedt precies genoeg ruimte voor een rijbaan met parkeervakken aan weerszijden. Op maaiveld zijn de kolommen geplaatst op een staalprofiel zodat de krachten van de constructie als een lijnlast worden afgedragen naar de grond.
Volgens Evers kan de garage in zeker 80 procent van de Nederlandse grondslagen zonder fundering worden neergezet. Dat is volgens hem een groot voordeel, omdat de funderingskosten al gauw 20 procent van de bouwsom bedragen. Bovendien zijn dat kosten die elke keer opnieuw moeten worden gemaakt wanneer de parkeergarage op een andere locatie opnieuw wordt opgebouwd. Alleen op een veenbodem zal de Park4All-garage niet zonder meer worden geplaatst. Ook daar is door constructeurs van DHV inmiddels al aan gerekend. Op een ondergrond van 20 centimeter dikke stelconplaten blijft de garage, maximaal vier lagen hoog, wel staan. De eerste garage wordt nog voor de bouwvak neergezet op het bedrijfsterrein van het staalconstructiebedrijf waarvan Evers directeur is. Dat gaat over een garage die over twee lagen twintig parkeerplaatsen herbergt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels