nieuws

Galamadammen is klaar voor unieke precisieklus

bouwbreed

Het gesloten tunneldeel van aquaduct Galamadammen bij Koudum in Friesland wordt vandaag ingevaren en afgezonken. Galamadammen is één van de vijf aquaducten in het 345 miljoen euro kostende Friese Merenproject, waarmee de Friese vaarwegen worden opgewaardeerd tot een toeristische regio van Europees niveau.

Het invaren en inzinken van de gesloten tunnel is een mijlpaal in het project. ”Zo’n klus komt niet vaak voor in Nederland”, zegt Erik van Weesep, projectleider bij hoofdaannemer Haverkort/Voormolen, eerder TBI beton- en waterbouw Haverkort. Het Apeldoornse bedrijf begon in december 2005 met de aanleg van het aquaduct, een project dat 16 miljoen euro kost.
De bouw van de zinktunnel duurde van juli vorig jaar tot maart 2007 en vond plaats in een speciaal gegraven bouwdok van damwanden. Het bouwdok bevindt zich op de toekomstige toerit van het aquaduct. Het dok is 100 bij 20 meter groot en is 8 met er diep.

Open verbinding

Het bedrijf is de dinsdag voor Pasen gestart met de voorbereidende werkzaamheden. ”Met kopschotten aan beide kanten is de tunnel waterdicht gemaakt. Vervolgens hebben we water vanuit het Johan Willem Frisokanaal in de kuip gepompt, waardoor de tunnel is gaan drijven . De tunnel is exact horizontaal afgeballast. De kopschermen van het bouwdok zijn verwijderd, waardoor een open verbinding met het kanaal is ontstaan. De tunnel blijft gedurende het Paasweekend afgemeerd liggen”, licht Van Weesep toe.
Het inzinken en invaren van de tunnel is een precisieklus, waar een man of dertig bij betrokken is. Dat zijn voornamelijk mensen die meten of alles goed gaat. ”De tunnel moet door een bocht naar de overkant van het kanaal worden getrokken”, verklaart Van Weesep. ”Tussen de tunnel en het landhoofd zit bovendien maar 17 centimeter ruimte. We maken gebruik van vier lieren, die elk 10 ton kunnen trekken. De lieren zitten vast aan de toeritten van het aquaduct, die al klaar zijn.
In het kanaal is een sleuf gebaggerd, waarin het 7.500.000 kilo zware tunneldeel kan afzinken. De bovenkant van de tunnel komt op een diepte van 6 meter te liggen; de vloer op een diepte van 14 meter. Na het afzinken rondt Haverkort/Voormolen het project af. Het bedrijf plaatst betonnen vloeren en wanden voor de aanleg van de toeritten van het aquaduct.

Startsein

Het is nog de vraag of minister Van der Hoeven van Economische Zaken vandaag het startsein voor het afzinken daadwerkelijk kan geven. Zowel neerslag, windsnelheid, windrichting en de stroming van het water hebben invloed op het werk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels