nieuws

Voorzetwanden tunnel hsl eerder klaar

bouwbreed

Door de zachte winter is aannemer BAM een maand eerder klaar met de bouw van de voorzetwanden van de hsl-tunnel bij Rotterdam.

Door de zachte winter is aannemer BAM een maand eerder klaar met de bouw van de voorzetwanden van de hsl-tunnel bij Rotterdam.
De aanpassing betekende dit najaar een flinke strop voor de aannemer. De tunnelwanden die als onbeschermde diepwand waren uitgevoerd, bleken namelijk erg gevoelig voor vorst. Daarom werd besloten om voorzetwanden aan te brengen van in het werk gestort, gewapend beton.
BAM zette direct 150 man op het werk, die in drieploegendiensten zeven dagen per week aan de slag gingen. Eind vorig jaar werd die inzet wat teruggebracht aangezien het werk door de zachte winter snel vorderde. Inmiddels is de complete Noordrandtunnel, vlakbij vliegveld Zestienhoven, voorzien van de beschermende wand.
Bovenbouwaannemer Infraspeed brengt momenteel de bovenleiding en andere installaties weer terug in de tunnel en zal de baan deze maand nog testen.
Begin april kan HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn dan beginnen met testritten. Vanaf 1 juli gaat HSA een treindienst naar Brussel en Parijs onderhouden met maximumsnelheden van 160 kilometer per uur. Wegens problemen met de levering van nieuwe treinstellen en de installatie van het beveiligingssysteem ERTMS duurt het daarna nog een jaar voordat er met snelheden van meer dan 300 kilometer over het tracé wordt gereden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels