nieuws

Venlo woedend over nieuwe vertraging A74

bouwbreed

Volgens de Venlose wethouder Herman Janssen (ruimte en wonen) moet het ministerie van Verkeer en Waterstaat zich afvragen of het de juiste expertise in huis heeft. Aanleiding is nieuwe vertraging bij de aanleg van de A74.Janssen zegt dat het om het zoveelste uitstel gaat. “Deze snelweg ligt al zo lang op de tekentafel. Het is dringend noodzakelijk dat er snel oplossingen komen, want het verkeer gaat nu door in plaats van om Venlo.” De gemeente is verbijsterd over de reden voor het uitstel, omdat er al eerder vertraging was door gebruik van verkeerde cijfers bij de aanleg van de A73. “Je vraagt je in arren moede af of Rijkswaterstaat zijn zaken op orde heeft”, aldus een boze Janssen. Hij wil opheldering van Rijkswaterstaat Limburg en minister Eurlings (verkeer).De A74 vormt de verbinding tussen de A73-Zuid tussen Venlo en Maasbracht en het Duitse wegennet. Een stuk van de A74 vormt ook een deel van de nieuwe A73-Zuid.Dinsdag maakte de minister in de Tweede Kamer bekend dat de aanleg van de A74 bij Venlo opnieuw is vertraagd. Het duurt nog maanden voordat kan worden begonnen. Volgens de minister is bij de aannames met verkeerde gegevens gewerkt. Daardoor kloppen de berekeningen van het verkeersmodel van het traject niet. Dat geldt voor de voorkeursvariant en andere varianten. Eurlings zei nog niet te weten hoe groot de gevolgen zijn. Zijn ministerie gaat de gegevens narekenen. Dat duurt zeker vier maanden. Binnen een week stuurt het ministerie een brief aan de Kamer over de te volgen procedure.

De Limburgse gedeputeerde Math Vestjens (Verkeer, VVD) liet in een reactie weten het vreselijk te vinden “dat in dit dossier alweer fouten zijn gemaakt”.

Voorkeursvariant

Eurlings gaf aan dat de foutieve berekeningen gevolgen kunnen hebben voor de voorkeursvariant, de Plateauvariant. De kans bestaat dat daarvan helemaal moet worden afgezien. Bij de variant wordt de 8,5 kilometer snelweg – 62 miljoen euro – verdiept aangelegd en wordt gebruik gemaakt van dubbellaags asfalt. De minister zei dat de herberekening noodzakelijk is. “Anders gaan we later nat bij de Raad van State.”
Het CDA – Eurlings’ eigen partij – sprak van een grote schande. “Vanuit de optiek van goede besluitvorming is dit niet te verkopen. Er is drie jaar gestudeerd op deze snelweg. Luchtproblematiek zou het probleem zijn”, aldus Kamerlid Ger Koopmans. Andere partijen waren ook kritisch maar prezen de minister om zijn eerlijkheid. Eurlings is naar eigen zeggen met de problemen geconfronteerd na zijn aantreden.
Volgens een hoge ambtenaar van het ministerie komen de foute gegevens van een ‘externe partij’. Eurlings zei dat hij zijn Duitse collega op de hoogte heeft gebracht. De Duitsers stoppen met werken aan hun deel van de weg als de ‘herberekening’ er op wijst dat de problemen nog groter zijn dan gedacht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels