nieuws

Strakke planning renovatiewerk Oostlijn

bouwbreed

De metrotunnel van de Amsterdamse Oostlijn mag volgend jaar in de zomervakantie hooguit zeven weken onttrokken worden aan het passagiersvervoer. Dat is de hardste voorwaarde om in aanmerking te komen voor het renovatiewerk.

Theo Leoné
De aannemers worden donderdagmiddag bijgepraat. Wie nog vragen heeft, reist af naar het Victoriahotel. Vervolgens raakt de procedure in een stroomversnelling. Op 1 mei begint de aanbesteding, op zoek naar hooguit vijf kandidaten. Als de gemeenteraad meewerkt, worden in oktober al de laatste handtekeningen gezet. Dan heeft de winnaar nog acht maanden de tijd om rails, kennis en kunde in te kopen.
Over het budget houdt projectmanager Cees van Beek zijn kaken op elkaar. Zeker, met het opknappen van de 3,6 kilometer lange tunnel zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid. Het werk maakt deel uit van de algehele renovatie van de 30 jaar oude lijnen van het Centraal Station naar Gein en Gaasperdammerplas. Rijk en stadsregio Amsterdam hebben voor het project 170 miljoen euro bijeengelegd.

Bestekken

Daar bovenop komt dan nog het geld voor de gezamenlijke stations met het spoorwegnet. In 2012 moet de Oostlijn weer piekfijn op orde zijn. Van Beek: “Wij van onze kant hebben vastgelegd wat er moet gebeuren. Geregeld dat de tunnel beschikbaar is. De werkaanpak van de aannemers. Zeven weken hebben ze, 24 uur per dag. Dat is een zeer harde eis. Buiten de exploitatietijden kan hij nog een half jaar ’s nachts werken: in mei tot december van 01.00 tot 05.00 uur”.
In samenwerking met de adviseurs van de ingenieursbureaus Arcadis en Movaris bereidt de hoofdstedelijke dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer talrijke Oostlijnprojecten voor. Het aantal bestekken kan zich beperken tot tien maar ook uitlopen tot twintig. Aan de orde is de renovatie van zeventien stations, de verbetering van de tunnelveiligheid en de spoorvernieuwing in de tunnel.
“We weten het nog niet precies”, overpeinst Van Beek. “Moet je kiezen voor één of meerdere stations in een bestek. Voor de aannemers treedt bij grote aantallen een repetitie-effect op. Het gevolg is wel dat je alleen bij de grote bedrijven uitkomt. Kies je voor een kleinschaliger aanpak dan bereik je ook het midden- en kleinbedrijf. We denken nog na”.
Het karwei dat donderdag aan de orde komt, betreft de 3,6 kilometer lange tunnel tussen het Centraal Station en het Amstelstation. Onderweg ontmoet de metro de ondergrondse haltes Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein en Wibautstraat. Op het traject moeten rails, wissels en dwarsliggers vervangen worden. Plus het ballastbed verdient een opschudbeurt.

Verpulverd

“Afgelopen dertig jaar is door de trillingen een deel van het ballast verpulverd”, constateert bouwmanager Jan Herman Hendriks. “Van het bed is 60 tot 80 procent opnieuw te gebruiken, afhankelijk van de werkwijze van de aannemer. De rest moet worden afgevoerd. De eigen werknemers, maar ook de buitenwereld, mogen van het stof geen last hebben. Hoe dat te regelen, is aan de aannemer. Hoe gevaarlijk stof kan zijn, weten we van de stoflongen uit de mijnen”.
Behalve het noodzakelijke groot onderhoud staat vergroting van de tunnelveiligheid op de verlanglijst van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer. Woekerend met de ruimte komen in de smalle tunnel ontsporingsrails, hogere looppaden en verlichting in leuningen.
De Oostlijn krijgt een branddetectiesysteem, een blusleiding en niet te vergeten kortsluitschakelaars. De brandweer kan na oplevering van de tunnel ter plekke alle toevoer van stroom uitschakelen. Zo wordt voorkomen dat in een geval van calamiteit per ongeluk de energievoorziening weer wordt opgeschakeld.
Movaris en Arcadis hebben uitgedokterd dat het hoofdwerk het beste in twee fasen van ieder drie weken kan gebeuren. Eerst wordt het traject tussen Centraal Station en Waterlooplein onderhanden genomen. Met als ondergrondse gemeentewerf de ruimte tussen de haltes Waterlooplein en Weesperplein. In de eerste fase zijn de rails tussen Weesperplein en de tunnelmond bij station Amstel gereserveerd voor een pendelmetro en een vrachtlijn.

Tweede fase

In de tweede fase verschijnen tussen Centraal Station en Waterlooplein pendelmetro’s. De buffer voor opslag verhuist dan naar het Amstelstation. De twee fasen van ieder drie weken plus zeven dagen voor omslag en reserve vormen samen de harde eis het werk in zeven weken te klaren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels