nieuws

Leiding blijft fris zonder onderhoud

bouwbreed

Be- en ontluchters blijven bij afvalwaterleidingen vaak achterwege vanwege het onderhoudsaspect. Een kunststof, lichtgewicht appendage is niet alleen een onderhoudsvriendelijke optie maar ook zo ontworpen dat het afvalwater niet bij het ontluchtingsventiel kan komen.

Het gaat om een product van het Duitse VAG Armaturen dat sinds deze maand op de markt is. “Dit bedrijf heeft de techniek voor het beluchten van drinkwaterleidingen vertaald naar die voor afvalwaterleidingen”, aldus Peter Hoogsteden, verkoopleider bij ODS, totaalleverancier voor infratechniek in Barendrecht.
Het heeft geresulteerd in een kunststof (PE100) be- en ontluchter van het type BEV. Dit appendage is leverbaar met vijf flensaansluitingen in twee uitvoeringen: één voor de flensaansluitingen 50, 80 en 100 millimeter en één voor 150 en 200 millimeter.

Corrosie

Hoogsteden: “Veel hoogheemraadschappen plaatsen liever geen be- en ontluchters, omdat niet bekend is wat er in een leiding gebeurt. Toch zouden ze op veel plaatsen moeten worden toegepast, maar daar wordt vanwege het onderhoudsaspect vanaf gezien. Met de onderhoudsarme BEV spelen we daar op in. Drie bedrijven zijn de nieuwkomer inmiddels aan het testen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts.”
De noviteit onderscheidt zich op een aantal punten van de reeds verkrijgbare be- en ontluchters. Omdat alle inwendige onderdelen van kunststof zijn is de BEV corrosieongevoelig. Daarnaast is de BEV licht van gewicht – de lichtste uitvoering weegt 8 kilo, het zwaarste model 26 kilo – en is onderhoudsvriendelijk. Hoogsteden: “Het gietijzeren deksel zit aan de bovenkant met vier schroeven bevestigd en is gemakkelijk te verwijderen; het complete binnenwerk kan er vervolgens eenvoudig uit worden gehaald.”
Een groot voordeel is dat het afvalwater door een speciaal ontworpen kunststof vlotter niet in contact kan komen met het rvs-beluchtingsventiel. “Het stroomprofiel is zo ontworpen dat de lucht er makkelijk uit gaat zonder dat de kunststofvlotter wordt opgetild. De BEV ontlucht 100 procent; de maximale ontluchting is 135 Nm 3 /h bij een druk van 16 bar.”
De appendage, die tussen 1500 en 1900 euro kost, kan in twee standen opereren. Bij het vullen van de leidingen staat de vlotter in de onderste stand en kan veel lucht ontsnappen. Wanneer een leiding in bedrijf is, kan tijdens het pompen door een ander kanaal minder lucht ontsnappen. Het pomprendement is daardoor uiteindelijk hoger.

Onderzoek naar verliezen

Veel persleidingen blijken hun afvoercapaciteit niet te halen als gevolg van verhoogde weerstand in het leidingsysteem. In 2003 is het onderzoeksprogramma Capwat (CAPaciteitsverliezen in afvalWATerpersleidingen) van het Waterloopkundig Laboratorium/Delft Hydraulics en de TU Delft aangevangen. Dit richt zich op het gedrag en de invloed van gasbellen op de afvoercapaciteit en het energieverlies, wat moet resulteren in betere ontwerpregels en een effectievere bedrijfsvoering.
Het onderzoek toont onder andere aan dat de afvalwaterformule van Kent, gebaseerd op metingen in een 4-inch leiding, te optimistisch is voor kleine hellingshoeken. Hierdoor vindt meer gasophoping plaats dan waarmee in het ontwerpstadium rekening is gehouden.
In Capwat participeren behalve WL en de TU ook Stowa, Rioned, 11 waterschappen, twee gemeenten en twee ingenieursbureaus. De eindresultaten worden deze zomer verwacht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels