nieuws

Koolstofbrug op transport naar Parijs

bouwbreed

Dronten wordt binnenkort de trotse eigenaar van de grootste koolstofbrug van Europa, misschien zelfs wel van de wereld. Maar de bijzondere constructie gaat eerst nog even op tournee naar Parijs.

De FiberCore-brug is de opvolger van de kunststof brug die twee jaar terug zijn primeur beleefde op de Infratech-beurs. Die was half zo lang (12 meter), half zo breed (2,5 meter ) en half zo hoog (45 centimeter) als het exemplaar dat pas uit de mal kwam.
Omdat het project in Alphen aan den Rijn, waar de eersteling van FiberCore Europe voor bestemd was, te kampen heeft met vertraging, toeren Haasnoot Bruggen en FiberCore er nog geregeld mee door het land. Ze tonen hem aan ieder die maar interesse heeft. Maar Parijs waarheen zijn opvolger nu op weg is, heeft hij nooit gehaald. Die trekt door zijn afmetingen internationaal dan ook een stuk meer bekijks. Met een vrije overspanning van 24 meter is het in ieder geval Europa’s grootste, maar misschien breekt de brug zelfs een wereldrecord. Het wordt een van de onbetwiste blikvangers tijdens de internationale kunststofbeurs JEC, volgende week in de Franse hoofdstad.
De fabricage en een succesvolle proefbelasting met maar liefst 75 ton heeft de afgelopen maanden plaatsgevonden in een hal van Hollandia in Krimpen. Dat bedrijf heeft de benodigde milieuvergunningen en de afzuigcapaciteit die werken met grote hoeveelheden kunststof hars mogelijk maken. Bovendien ligt het bedrijvencomplex aan het water, wat handig is voor het transport, hoewel de brug niet meer dan 11,4 ton weegt en uiteindelijk over de weg naar Parijs gaat.
Werd de eerste brug nog vervaardigd met glasvezelmatten, voor het nieuwste exemplaar is gebruikgemaakt van koolstofvezels. Met glasvezel zou hij te zwaar en te log worden om de 24 meter te overspannen. Bij beide bruggen is een honingraatstructuur als kern gebruikt. De celwanden meten niet meer dan 5 centimeter, zodat het brugdek overal wordt ondersteund en de krachten goed kunnen worden afgevoerd.

Injectietechniek

Een verschil tussen de twee bruggen is verder dat de eerste werd gelamineerd, terwijl bij de tweede een injectietechniek werd toegepast. Koolstofvezels zuigen echter zoveel hars dat die normaal gesproken niet verder komt dan 15 centimeter van een injectiepunt. Door allerlei slimmigheden die Jan Peeters en Kees Honselaar van FiberCore niet willen prijsgeven, slaagden ze erin met negen injectiepunten het 125 vierkante meter grote brugdek in één keer te injecteren. Dat leverde spannende momenten op. Want het moest allemaal in een paar uur tijd gebeuren. Er lag voor zoveel geld hars en vezels in de mal, dat als er daarbij iets was fout gegaan, het piepjonge bedrijf meteen failliet was gegaan. De hars bereikte echter alle plekken; bij een inspectie werden nergens luchtbellen aangetroffen.
De brug is volgens Honselaar vooral gedimensioneerd op stijfheid. De sterkte is geen enkel probleem, de spanningen blijven laag, maar voor een comfortabele passage van de brug is stijfheid belangrijk.
Daarnaast was de eigenfrequentie een belangrijk aandachtspunt bij het ontwerp. FiberCore heeft een eigen opgelegd criterium van 3 hertz aangehouden. Dat haal je volgens de ontwerpers bij lange na niet met een peloton soldaten dat strak in gelid over de brug marcheert; een bekend worst-case scenario uit de bruggenbouw.
Tussen de eerste brug en het exemplaar dat nu onderweg is naar Parijs hebben Honselaar en Peeters duidelijk niet stil gezeten. Er zijn twee drijvende bruggen opgeleverd, een kunststof steiger en een heuse klasse 300-verkeersbrug, hoewel de overspanning van die laatste, met twee keer 3 meter niet veel indruk maakt. Maar het toont volgens Peeters wel aan dat het bedrijf een zinvolle weg is ingeslagen en dat het FiberCore-concept deugt.

Concept

Dat concept bestaat uit een praktische toepassing van kunststoffen. Niet elke druppel hars en elke vezel wordt uitgenut, zoals in de kunststofwereld gebruikelijk is, maar er wordt aangesloten bij de werkpraktijk in de civiele techniek. Dat betekent dat gemakkelijk een gaatje geboord moet kunnen worden voor bijvoorbeeld de montage van de handrailing. Daarom is de FiberCore brug ook uitgerust met een overhangende rand, waarop een aannemer zich kan uitleven zonder dat de hoofddraagconstructie gevaar loopt. Ook kan in geval van schade een brugsectie gemakkelijk worden vervangen. Het lage gewicht, maar vooral het onderhoudsvrije karakter van de composietconstructie vormen het grote voordeel, waardoor Honselaar en Peeters zoveel verwachten van hun geesteskind.
De stichtingskosten van de koolstofbrug zijn vergelijkbaar met die van een betonnen brug, blijkt uit een calculatie die bureau Schagen onlangs maakte. Maar die betonnen brug is met 216 ton wel bijna twintig keer zo zwaar. Dat betekent dat er ook flink kan worden bespaard op de fundering. Bovendien gaan ze ervan uit dat de FiberCore-brug met veel minder onderhoud toe kan tijdens zijn levensduur van zeker 60 jaar.
Dit jaar zal er ook een levenscyclus analyse worden uitgevoerd waarbij de milieubelasting van een FiberCore-brug wordt vergeleken met die van een stalen brug en een betonnen brug. Ze gaan ervanuit dat ook daarop de brug goed zal scoren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels