nieuws

Glad en blinkend roestvast staal weert roest het best

bouwbreed

“Hoe gladder het is en hoe beter het blinkt hoe groter de weerstand van roestvast staal tegen corrosie,” weet materiaalexpert Ko Buijs van Van Leeuwen Stainless. De verwerking bepaalt in hoge mate de uiteindelijke bestendigheid tegen roest, legde hij uit op het Roestvast Staal Congres in Apeldoorn.

Niet zeld en roesten constructies weg door onkunde, onwetendheid en onachtzaamheid, weet Buijs. En ook door het materiaal van ‘frauduleuze fabrikanten uit Verweggistan’. In het ‘roestvast staal’ dat zij aanbieden ontbreken vaak de elementen waarmee staal roest weerstaat. Een berucht voorbeeld bieden de zwembadtrapjes die niet tegen zwembadwater bestand blijken.
Soms ondermijnt de gebruiker zelf de roestwerende eigenschappen. Buijs noemt het voorbeeld van iemand die de roestvast stalen railing van zijn zeiljacht opschuurde omdat die in zijn ogen te veel schitterde in de zon. “Al een paar maanden later zag de railing bruin van de roest.” De oorzaak: de minuscule groeven die het schuurpapier bij het matteren in het oppervlak maakt. In die groeven blijft zeewater staan dat corrosie veroorzaakt en het materiaal geleidelijk aan naar binnen toe aantast. Hetzelfde gebeurt in hoeken waar altijd water blijft staan. Vuil hecht ook goed aan het geschuurde oppervlak; onder die aanslag treedt eveneens corrosie op. Een doorzichtig en dun laagje aan het oppervlak maakt staal roestwerend. Het laagje ontstaat door het chroom dat aan roestvast staal is toegevoegd. Met een dikte van zo’n 13 nanometer is het echter snel beschadigd. Dat gebeurt bijvoorbeeld door laswerk. “Een verkleuring geeft aan dat het laagje beschadigd is,” legt Buijs uit. “Daarom moet het altijd worden verwijderd zodat een nieuwe beschermlaag kan ontstaan.” Door onkunde en onachtzaamheid gebeurt dat vaak niet, leert de praktijk hem. En dus ontstaat onder die beschadigingen corrosie.
Ook de locatie waar roestvast staal wordt ver werkt stelt zo zijn eisen, benadrukt Buijs. “Roestvast staal mag niet in contact komen met ‘gewoon’ koolstofstaal; zelfs de kleinste spanen kunnen het oppervlak beschadigen en corrosie in gang zetten.”
Werkstukken moeten bijvoorbeeld afgedekt met folie zodat eventuele staaldeeltjes uit de schoenen van lassers het oppervlak niet kunnen raken. Eenmaal gereed moet een werk stuk ook grondig schoongemaakt. Tot nog toe gebeurt dat veelal met agressieve chemicaliën. Als alternatief biedt de markt korrels bevroren koolzuurgas met een schurende toeslagstof.

Wolkenkrabber

Het aandeel roestvast staal in de bouwnijverheid bedraagt zo’n 9 procent. Architecten schrijven het onder meer voor als gevelbekleding, als dakbedekking en ook als vloerenmateriaal. Roestvast staal is constructief ook sterk genoeg gebleken om er bruggen mee te bouwen. En het materiaal gaat lang mee; dat bewijst bijvoorbeeld de 58,4 meter hoge roestvaststalen ‘muts’ die sinds 1930 de Chrysler-wolkenkrabber in New York siert. Roestvast staal blijft roestbestendig wanneer alle partijen die bij een project zijn betrokken rekening houden met de eisen die dit materiaal aan de verwerking stelt. Een slecht afgewerkte lasnaad, een vuiltje wegpoetsen met een staalborstel of bouten en moeren uit ‘gewoon’ staal gebruiken; het zijn maar enkele van de vele oorzaken waarom roestvast staal toch corrodeert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels