nieuws

Amfibische Waterking levert standaard maatwerk

bouwbreed

Standaard maatwerk leveren, noemt Jakob Knoop zijn activiteiten in de machinebouw. De materieelhandelaar en baggeraar uit Donderen laat naar eigen ontwerp graafmachines bouwen onder de merknaam King; deels voor eigen gebruik, deels voor de verkoop. Zijn nieuwe amfibische graafmachine Waterking herstelt momenteel voor Van der Es & Knoop Baggerwerken het Botshol-moeras nabij Vinkeveen.

De Waterking houdt zich met drijvers staande op waterige bodems en drukt met maximaal 100 gram op een vierkante centimeter. Pas wanneer er meer dan halve meter water staat komen de pontons los van de bodem en gaat de machine drijven. De drijvers zijn opgebouwd uit chassiskokers en zijn 1,80 meter breed en 8 meter lang. Rond deze pontons draaien de rupskettingen. Die zijn samengesteld uit drie langskettingen met dwarsbalken. Hydraulische motoren drijven vanuit de chassiskokers de rupsen rechtstreeks aan.

Giek

Mede door de forse afmetingen van de onderwagen vergt de 21 tons Waterking een 2 tot 3 meter langere giek dan vergelijkbare gravers op een normale onderwagen. Knoop gebruikt nu een 12 meter lange giek; op een volgende variant van zijn amfibische graver wil hij een 15 meter lange giek monteren.
Een drijvende Waterking kan zichzelf met draaiende rupskettingen door het water trekken. De snelheid is evenwel minimaal; de reden dat Knoop de kraan over grotere afstanden met een motorboot verplaatst. Voor het vervoer naar en van de locatie kan hij met twee vrachtwagens toe; de ene neemt de onderwagen in twee delen mee en de andere de bovenwagen. De opbouw vergt een kleine twee uur. Alle onderdelen worden met snelsluitingen aan elkaar gezet.
Na de zomer wil Knoop de pontons van de Waterking verhuren. Hij zegt er een aantrekkelijke markt voor te zien. Een Chinese machinebouwer construeert volgens zijn ontwerp in Sjanghai de onder- en bovenwagen. De levertijd beslaat acht tot tien weken; korter dan wanneer een Nederlands bedrijf de pontons bouwt. De Chinese constructiefabriek werkt ook goedkoper, rekent Knoop voor. Een Nederlands bedrijf vraagt al snel 10.000 euro meer voor het verlengen van een giek.

Kwaliteit

De lagere prijs gaat niet ten koste van de kwaliteit, benadrukt Knoop: de machines zijn opgebouwd uit beproefde onderdelen die overal ter wereld te krijgen zijn. De motor van de Waterking bijvoorbeeld is van Cummins en de hydraulica van Bosch-Rexroth. En de gravers die Knoop in Nederland onder de merknaam King verkoopt via zijn handelsonderneming Autoport Machinery zijn voorzien van een CE-markering. Technisch gezien zegt hij een Westerse machine te leveren. Alleen wie goed kijkt zal zien dat het plaatwerk minder strak is. Maar ook dat onderscheid zal over niet al te lange tijd zijn verdwenen, verwacht Knoop.

Botshol

Van der Es & Knoop Baggerwerken uit Donderen herstellen momenteel de moerassen van Botshol nabij Vinkeveen. Het gebied is eigendom van de Vereniging Natuurmonumenten. Het is voor een deel verdroogd waardoor bomen zijn gaan groeien en de rietlanden zijn aangetast. Natuurmonumenten wil Botshol weer in de oude staat terugbrengen met het graven van nieuwe waterlopen en pengaten. Standaard graafmachines kunnen nauwelijks uit de voeten op de zeer zwakke ondergrond van de moeilijk te bereiken locatie. De Waterking lost dat probleem op. De baggeraar zet op dit project ook zijn Shredderponton in; een machine die rietwortels hakselt en tot 4 kilometer ver naar een depot pompt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels