nieuws

ProRail wil extra geld voor treinstations langs hsl-route

bouwbreed

Railbeheerder ProRail wil meer geld om de stations van de hogesnelheidslijn een internationale uitstraling te geven. ProRail is bang dat internationale reizigers straks uitstappen op een perron dat bestaat uit grijze stoeptegels.

Oorspronkelijk zouden de hsl-perrons worden versierd met natuurstenen bestrating, maar wegens geldgebrek wordt dat op sommige stations, waaronder het nieuw te bouwen Rotterdam Centraal, vervangen door de traditionele grijze perrontegels. “Daarmee kun je als Nederland zijnde echt niet voor de dag komen”, zegt architect Jan Benthem in de Telegraaf. Architectenbureau Benthem Crouwel is betrokken bij de renovatie van verschillende treinstations langs de hsl-route.

Sleutelproject

Volgens Prorail moeten de stations voldoen aan de norm voor nieuwe sleutelprojecten (nsp), en daar hoort een inrichting met een bepaalde uitstraling bij.
Binnenkort overlegt ProRail met de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over extra geld voor de inrichting van stations in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda en Arnhem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels