nieuws

Hoogstandje op 25ste Cevisama:de hele wereld op een tegeltje

bouwbreed

Zoals tien jaar terug de tegelwereld werd opgeschud door de introductie van het keiharde grès porcellanato, zo vielen tijdens de vorige week gehouden tegelvakbeurs Cevisama in Valencia de allernieuwste geïnjecteerde decormogelijkheden direct op.

Slechts een aantal Spaanse fabrieken beschikt over de apparatuur waarmee digitaal elke afbeelding tot diep in de tegel wordt opgenomen.
De tegels zelf worden steeds meer als “full body” uitgebracht, zodat ook nagebootste aders van natuursteen als echt overkomen. Met zwaardere persen en hoge oventemperaturen wordt de tegel steeds hechter en nog minder vuil- en vochtgevoelig. Koplopers hierin zijn Tau, Colorker, Pamesa en Apavisa.
De nieuwe productiemogelijkheden geven de projectwereld een optimale kans om op maat wanden, vloeren en gevels met keramiek te bekleden. De getoonde tegeldecors blijven gebaseerd op houtimitaties, natuursteenvarianten en staallook. De wanden en badruimten krijgen volop kleur, met oranje als topper. Maar ook combinaties uit de modewereld van de jaren tachtig keren terug, zoals pastelblauw met bruin. Favoriet zijn de speelkaarttinten rood, wit en zwart. Ook het relief en decors geplakt op wandtegels worden niet langer geschuwd.
Wat als idee gepresenteerd stond tijdens de beurs, gaat dit alles ver te boven. Zoals een keramische gevelbekleding met het aangezicht van een wereldstad. Via speciale digitale fototechnieken dringt de afbeelding dieper in de tegel dan voorheen met rollerprint. Textiel – nog altijd een inspiratiebron voor tegelontwerpers – kan nu als een arabeske fresco in het keramische vlak worden geprint. Voorbeelden te over in de stand van Ceracasa, die ook het voltallige personeel als wandtableau had hangen.

Suggesties

Architecten kunnen in de toe komst zelf met suggesties komen voor elk type wand- vloer- en gevelaankleding. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Alle Spaanse tegels hebben afgelopen jaar al een forse verhoging ondergaan. Dit in verband met de toegenomen prijzen van gas, elektriciteit en grondstoffen. Het gaat er vooral om de investeringen in fabrieken en materieel terug te verdienen.
Dit gebeurt in Spanje met uitgebreide campagnes voor keramiek van eigen land. Voor de export die met 8 procent toenam, gaan producenten zich nog sterker bundelen. De voorzitter van de Ascer, die de Spaanse tegelproducenten op de beurs bundelt, verklaarde luid en duidelijk het einddoel: Spanje als wereldleider in tegels. De concurrentiestrijd met de Italianen levert in elk geval spraakmakende producten op die de markt nog veelzijdiger bedienen.
De jaarlijkse tegelbeurs Cevisama vond plaats van 6 t/m 10 februari in Valencia met rond de 90.000 bezoekers en bijna 1500 exposanten. De volgende aflevering staat gepland voor 5 t/m 9 februari 2008.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels