nieuws

Grillige blokkendozen verrijzen bij station Almelo

bouwbreed

Op een voormalig bedrijventerrein bij het NS-station in Almelo verrijzen de komende jaren drie grillige blokkendozen waarin 300 appartementen, 2600 vierkante meter commerciële ruimte en 470 parkeerplaatsen worden ondergebracht. Architectenbureau Tangram uit Amsterdam ontwierp het stedenbouwkundig ontwerp LOC23.

Rabo Vastgoed wil dit jaar beginnen met de hoogste woontoren die 23 verdiepingen telt. De investering van de totale nieuwbouw bedraagt 22 miljoen euro. De hoogbouw langs het spoor in Almelo is opmerkelijk qua architectuur. Hoekige vormen met verschillende hoogten in bouwvolume kenmerken straks het beeld. De drie bouwblokken worden de buurman van het al eveneens hoekige, geometrische ROC-gebouw dat sinds kort is opgeleverd. De architectuur van de woonwerkgebouwen op LOC23 sluit naadloos aan op het schoolgebouw.
De hoogste woontoren verrijst naast het ROC en vormt het sterkste verticale accent in het project. Samen met de twee overige blokkendozen vormen ze grillige, gesloten wanden langs een plein. Tangram gaat voor een helder, eenduidig stedelijk beeld, maar zonder dat het saai wordt. Vandaar de hoekige gevellijnen en de verschillende hoogte-accenten.
De gemeente Almelo wenste hoogbouw omdat het zichtbaar moet zijn vanuit het centrum en omgeving. Loc 23 wordt namelijk van het stadshart gescheiden door het spoor. Om desondanks aansluiting te vinden met het stadshart, wordt het intieme plein verdiept aangelegd waardoor het aansluit op maaiveldniveau van de spoortunnel. De onderdoorgang wordt zelf niet aangepakt omdat de investeringen te hoog zijn. Om bezoekers naar de binnenstad te lokken wordt naast de tunnel waarschijnlijk een restaurant op kolommen gerealiseerd.

Krap

H et parkeren wordt gerealiseerd tussen de bouwblokken. Via een autolift worden de auto’s naar hun plek begeleid. Langs de gestapelde parkeergarage in de schil bevinden zich bedrijfs- en woonruimten. Dit meervoudig ruimtegebruik was nodig vanwege de krappe locatie en om het plein autovrij te maken.
Per laag worden vier woningen ondergebracht in diverse typen. De woontypen moeten nog verder worden uitgewerkt, maar er is zeker ruimte voor flexibele indelingen. De appartementen bevinden zich boven de commerciële ruimten die de eerste twee bouwlagen in beslag nemen. Er wordt gemeenschapsruimte gecreëerd op de daken van de appartementen. Met het LOC 23-project wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan een grote herstructurering van Almelo-centrum.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels