nieuws

‘Vacuüm stenenlegger kan ook straatbaksteen leggen’

bouwbreed Premium

In tegenstelling tot wat velen nog steeds denken zijn er wel degelijk hulpmiddelen waarmee straatbaksteen machinaal gelegd kan worden. WOS Systeem uit ‘s-Graveland zegt al 7 en 10-duimers machinaal te kunnen leggen en is bezig met de ontwikkeling voor 5 duimers.

Cor Osendarp werd er in het verleden nog wel eens moedeloos van, maar daar is hij mee opgehouden. De oprichter en inmiddels teruggetreden directeur van WOS Systeem legt echter graag uit dat er veel meer mogelijk is op het gebied van machinaal straten dan menigeen denkt of wil geloven.

“Al twee keer dacht ik er rijk van te kunnen worden, maar beide keren bleek de markt niet klaar voor mijn vinding”, vertelt Osendarp. “Nu de arbeidsinspectie opeens strenger lijkt te worden naar bestratingbedrijven lijkt het er dan toch van te komen. In plaats van de drie bestratingmachines die ik vroeger per jaar verkocht gaan er nu twee per maand de deur uit.”

Arbeidsinspectie • Al zal de uitvinder er zelf niet meer rijk van worden. Zijn zaak heeft hij inmiddels overgedaan aan een jongere generatie. Zelf is Osendarp nog steeds actief als adviseur bij WOS en maken we iedere dag nog gebruik van zijn kennis, zegt huidig directeur 
Ewald van de Mortel.Laatstgenoemde nam de zaak enkele jaren geleden samen met compagnon 
Hans IJsselmuidenover. En in tegenstelling tot de oprichter lijken de nieuwe eigenaren het tij wel mee te hebben.

Want twee weken geleden tikte de Arbeidsinspectie nog 40 gemeenten op de vingers omdat die in hun bestekken niet de mogelijkheid van machinaal straten opnamen. Ze verplichtten aannemers op die manier om onder de hamer te straten, iets dat door velen als niet meer van deze tijd wordt gezien. Inmiddels dringen vakbonden CNV Bouw en Infra en FNV Bouw er bij de overheid op aan om machinaal straten verplicht in de bestekken op te nemen. WOS Systeem merkt de veranderde moraal direct.

Van de Mortel: “Nu is er veelvuldig contact met stenenfabrikanten om te overleggen waar hún producten aan moeten voldoen om het mogelijk te maken ze machinaal te leggen. Dat was een aantal jaren geleden ondenkbaar.”

Osendarp valt hem bij. “2007 is echt het jaar van de waarheid voor de fabrikanten. Die zien het aankomen dat opdrachtgevers voor andersoortige stenen gaan kiezen omdat ze verplicht machinaal moeten straten. Dus wij zitten nu met ze om de tafel en leggen ze ondermeer uit dat ze met hun tolerantie in de stenen binnen onze marges moeten blijven. Geen centimeters verschil meer in stenen maar millimeters. En dat lukt heel aardig. Onze vacuümmachine kan 7 en 10 duims gebakken stenen zonder problemen aan. Mits ze goed in het pakket worden gelegd. Maar daar let de fabrikant nu ook op. Sommige fabrikanten spreken zelfs al van WOS-pakket.”

Het lijkt erop dat Osendarp eindelijk erkenning krijgt voor zijn werk. “Er kan al heel lang heel veel op het gebied van vacuümtechniek. Maar omdat er nooit een standaard is afgesproken in de stratenmakersbranche vindt iedereen iedere keer opnieuw het wiel uit.

Ik was al in 1993 bezig met het ontwikkelen van een machine die ook kan herbestraten. Maar er was geen vraag naar. Nu dat de markt er klaar voor is, gaan we die machine verder ontwikkelen. Want met onze techniek van hoogvacuüm is heel veel mogelijk. Met een zuignap met een betrekkelijk klein oppervlak kan ik daardoor heel veel kilo’s tillen.”

Voorwerk • Van de Mortel: “Machinaal straten heeft in het verleden veel last gehad van ondeskundigheid. Het vraagt een andere organisatie en manier van werken van straatmakers. Je haalt pas de meters die mogelijk zijn én een goede kwaliteit als ook het voorwerk goed gebeurt. Dat betekent dat de onderbaan goed moet liggen, dat de pallets met stenen op de juiste plaats staan zodat de kraanmachinist niet te veel hoeft te draaien. En het vraagt een omslag. Een traditionele stratenmaker is niet gewend om 600 meter op een dag te leggen. Die zal behoorlijk moeten wennen aan de andere manier van werken.”

Reageer op dit artikel