nieuws

Scheur tussen diepwanden metrostation Rotterdam

bouwbreed Premium

In en rond de bouwput van het metrostation voor Randstadrail bij station Rotterdam Centraal wordt sinds maandag met man en macht onafgebroken gewerkt om een lek in de bouwkuip te dichten.

Het gaat om een verticale scheur op de naad tussen twee diepwandpanelen op 15 meter diepte.
Terwijl de aannemer aan de binnenzijde tegendruk vormt door het aanbrengen van big bags, is aan de buitenzijde een ploeg bezig met het aanbrengen van bronnering om grondwater weg te pompen.
“Daarna willen we een damwand trillen en tegelijkertijd een soort siliconengel injecteren. Daarmee hopen we het lek boven te krijgen”, verklaarde omgevingsmanager Joop Jansen van Gemeentewerken Rotterdam gisteren.
De gel neemt bij aanraking met water twintig maal in volume toe.
Het gebied tussen de bouwput en het Groothandelsgebouw is voor de veiligheid afgezet. Want met het grondwater spoelt ook zand de bouwput in. “Het gat is niet enorm, maar door het niveauverschil van 15 meter is de waterdruk groot”, aldus Jansen. Als gevolg daarvan zijn trottoirs langs de bouwput en nabij het Groothandelsgebouw verzakt.
Ook ’s nachts is met groot materieel – onder meer hijskranen en draglines – doorgewerkt om het lek te dichten. Daarbij waren tevens de nutsbedrijven betrokken, omdat de vrees bestond voor het knappen van leidingen als gevolg van de verzakkingen. Het lek bevindt zich bij het tweede paneel vanaf een hoek in de diepwand. Lichte krimpspanningen als gevolg van de lage temperatuur zouden een mogelijke oorzaak kunnen zijn. ‘Maar we weten nog niets zeker’, aldus Jansen. Volgens hem houdt de lekkage geen verband met de vriestechniek die aannemer Haverkort Voormolen aan de andere zijde van de bouwput gebruikt om nieuwe wanden te vormen.
Hoe lang het gaat duren voor het probleem is verholpen, is voorlopig nog volkomen onduidelijk.

Reageer op dit artikel