nieuws

Prefab trambaan

bouwbreed Premium

Voor tramlijn 19 tussen Leidschenveen en Rijswijk heeft BAM Rail samen met BAM Wegen voor de eerste keer in Nederland geprefabriceerde trambanen gelegd. Dat gebeurde op een drukke kruising met de Zoetermeerse Rijweg. De prefab trambanen zijn van Belgische makelij. Het zijn op maat gemaakte voorgebouwde betonplaten waarin de spoorstaven, bekleed met zogenaamde jackets, zijn aangebracht. De constructie is hierdoor geluidsarm en trillingsvrij. Om de verkeersbeperking zo kort mogelijk te laten duren, namen de werkzaamheden slechts een weekend in beslag. Normaal zou dat twee tot drie weken zijn. Het cunet is de voorafgaande nacht voorbereid. Hierop komen dwarsbalken en betonplaten, waarvan de zwaarste 37 ton weegt. Luchtkussens onder de betonplaten en tussen de dwarsbalken zorgen ervoor dat de platen tot op de millimeter nauwkeurig op hoogte kunnen worden gezet. Het opvullen van deze ruimte gebeurt met vulplaatjes (shim’s). Na het storten van beton onder en rondom de prefab betonplaten en het asfalteren is de kruising voor maandagmorgen weer klaar.

Voor tramlijn 19 tussen Leidschenveen en Rijswijk heeft BAM Rail samen met BAM Wegen voor de eerste keer in Nederland geprefabriceerde trambanen gelegd. Dat gebeurde op een drukke kruising met de Zoetermeerse Rijweg. De prefab trambanen zijn van Belgische makelij. Het zijn op maat gemaakte voorgebouwde betonplaten waarin de spoorstaven, bekleed met zogenaamde jackets, zijn aangebracht. De constructie is hierdoor geluidsarm en trillingsvrij. Om de verkeersbeperking zo kort mogelijk te laten duren, namen de werkzaamheden slechts een weekend in beslag. Normaal zou dat twee tot drie weken zijn. Het cunet is de voorafgaande nacht voorbereid. Hierop komen dwarsbalken en betonplaten, waarvan de zwaarste 37 ton weegt. Luchtkussens onder de betonplaten en tussen de dwarsbalken zorgen ervoor dat de platen tot op de millimeter nauwkeurig op hoogte kunnen worden gezet. Het opvullen van deze ruimte gebeurt met vulplaatjes (shim’s). Na het storten van beton onder en rondom de prefab betonplaten en het asfalteren is de kruising voor maandagmorgen weer klaar.
Foto: Dolph Cantrijn
Tekst: Desiree Hoving

Reageer op dit artikel