nieuws

Pomp essentieel voor waterstof

bouwbreed

Materieelbouwers als Mecalac hopen dat over tien tot vijftien jaar een machine met een brandstofcel in hun catalogus staat.

De gebruiker moet dan waterstof kunnen tanken aan de pomp. Zolang dat niet mogelijk is blijft de brandstofcel beperkt tot nichetoepassingen, vindt ir Hanna Hellman die aan de TU Delft promoveerde op de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie.
Als voorbeeld van zo’n niche noemt Hellman de kleinere vorkheftruck. In dit segment groeit de interesse voor de brandstofcel. Deels omdat deze techniek een bruikbaar alternatief biedt voor de dieselheftruck die van de Arbeidsinspectie niet meer binnen mag rijden. De brandstofcel is ook een goed alternatief voor de elektroheftruck.
Nagenoeg alle grote fabrikanten van vorkheffers proberen inmiddels de brandstofcel uit. Nissan Forklift bijvoorbeeld ontwikkelde met de autotak van Nissan zijn Fuelcell Concept Vehicle. “Hij bestaat en hij doet het,” meldt Feyter Forklift Services in Terneuzen. “Bestellen kan nog niet, maar de kans is groot dat de heftruck in productie komt,” Het voordeel volgens de Nissan-dealer: meer bedrijfsuren vergeleken met elektrische heftrucks. De machine staat maar paar minuten per dag stil om waterstof te tanken.
Tweemaal 20 minuten in 24 uur, leerde heftruckbouwer Hyster uit proeven met zijn omgebouwde 2,5 tons elektrische vorkheffer J2.50. Vergeleken met de conventionele uitvoeringen is de variant met de brandstofcel per etmaal een uur langer te gebruiken. Bedrijven met een grote heftruckvloot zouden zo een machine kunnen uitsparen. “Maar het kan nog wel twee jaar duren, voordat die op de markt komt,” meldt Hyster-dealer Barloworld Intern Transport in Vianen.

Betaald

“Technisch lukt het meestal wel,” zegt Jungheinrich in Alphen a/d Rijn, “maar het moet ook nog betaald.” Op dat laatste concentreert het Duitse moederbedrijf van de Nederlandse dealer zich nu bij de verdere ontwikkeling van een pallettruck met brandstofcel. In deze orderverzamelaar van het type ECE 220 zit een brandstofcel die methanol in plaats van waterstof verstookt. Deze variant is specifiek bedoeld voor aandrijvingen met een klein vermogen.
Still houdt voorlopig vast aan de waterstofversie. De fabrikant zette zo’n brandstofcel in zijn elektrische vorkheffer R60. Deze machine kan 8 uur draaien op een tank met 2 kilo waterstof. Het proefmodel blijkt goed te voldoen in de praktijk. Maar ook Still maakt volgens de Nederlandse vertegenwoordiging in Hendrik Ido Ambacht nog geen haast om van het prototype een handelsmodel te maken.

Toekomstmuziek

Brandstofcellen worden vaak in één adem genoemd met auto’s waar ze elektriciteit genereren, die weer een elektromotor aandrijft. Dit schonere alternatief voor de conventionele verbrandingsmotor breekt niet eerder door dan 2030, verwacht ir. Hanna Hellman. En dan alleen nog wanneer de tankstations onderweg de waterstof aanbieden waarop de brandstofcellen werken. Of dat ooit zal gebeuren, blijft voor de promovenda een vraag. Niet in de laatste plaats door de concurrentie van hybride aandrijvingen, een combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Zo’n systeem trekt inmiddels veel belangstelling bij bouwers van bijvoorbeeld wielladers. Volvo doet er proeven mee, Atlas Weyhausen wil bij de komende Bauma de eerste bestellingen kunnen noteren, terwijl Mecalac over vijf jaar de eerste hybride machine in zijn catalogus wil. En ook Ahlmann wikt en weegt het belang van een hybride aandrijving.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels