nieuws

Kranengebrek drijft prijs op

bouwbreed

De krapte op de markt voor grote kranen is zo groot dat tweedehands exemplaren soms meer opbrengen dan hun nieuwwaarde. Dat blijkt uit een studie van bankverzekeraar ING.

Er bestaat felle concurrentie tussen 230 kraanverhuurders. Van de groep is 80 procent aangesloten bij de Vereniging Verticaal Transport (VVT). Driekwart van de kranen wordt ingezet in de bouwsector. Ander werk ligt vooral te wachten in de petrochemie. ING stelt vast dat twee derde van de tweeduizend kranen het type telescoop betreft. Vanwege het gebruiksgemak wint de mobiele torenkraan echter snel veld. “Als gevolg van de steeds grotere prefab bouwonderdelen vraagt de markt om steeds grotere kranen. Ook de toename aan hoogbouw stimuleert de vraag naar grote en verreikende kranen”, melden de onderzoekers van ING. Zowel de fabrikanten als de verhuurders verkeren in de greep van een consolidatieslag. Internationaal zijn de grootste aanbieders Liebherr, Terex, Manitowoc en Tadano. De Nederlandse onderneming Spiering is marktleider op het gebied van de mobiele torenkranen.

Capaciteit

De fabrikanten reageren op de huidige sterke vraag met pogingen de productiecapaciteit uit te breiden. De inspanningen van de ondernemers leiden maar mondjesmaat tot succes. De producenten van kranen lopen vertraging op omdat de toeleveranciers hun tempo niet kunnen bijhouden. Zo bestaat een gebrek aan draaikransen, hydrauliekpompen en banden. ING denkt dat het gebrek aan balans tussen vraag en aanbod voorlopig zal aanhouden.
Het effect van het aanbod van kranen uit China is tot dusverre op de Nederlandse markt beperkt. Volgens ING zijn vele bedrijven sceptisch over de prestaties van kranen uit China. Bovendien levert het land vooral hijswerktuig in het lichte segment, terwijl in Nederland juist behoefte is aan zware kranen. Ondanks de grote vraag slagen de verhuurders nauwelijks de tarieven van hun kranen te verhogen. De concurrentie is ongemeen fel. ING ziet op de langere termijn risico’s omdat de investeringskosten in materieel een vijfde hoger liggen dan vorig jaar. Als de bouwmarkt zijn vaart verliest, zullen de gedane uitgaven slechts moeizaam kunnen worden terugverdiend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels