nieuws

Druk op A9 neemt schrikbarend toe

bouwbreed Premium

Het destijds afschieten van de tunnelvariant bij het Naardermeer door kabinet en de Tweede Kamer heeft grote gevolgen voor de A9. De druk op de weg neemt ontzettend toe.

Dat zei verkeersminister Eurlings gisteren tijdens het debat over de verbreding van de A6, A1, A9 en A10-oost om de doorstroming tussen Almere en Amsterdam te verbeteren.
Als wel was gekozen voor de tunnelvariant bij het Naardermeer zou de mobiliteit op de A9 flink afnemen. Van 75.000 voertuigen nu naar 57.000 voertuigen per dag in 2020, rekende de minister voor. “Met de nu voorliggende plannen stijgt de mobiliteit naar 133.000. De druk op de A9 vermindert dus niet maar neemt ontzettend toe.”

Keuze

De minister zei dat dit onlosmakelijk is verbonden met de keus om de tunnelvariant af te schieten.
Ook de A10-oost zal veel drukker worden met de huidige verbredingsplannen. Van 156.000 nu naar 195.000 voertuigen per dag wanneer de verbreding af is. “Het heeft majeure gevolgen door voor de stroomlijnvariant te kiezen.” Daarom is het noodzakelijk om zowel te kiezen voor wegverbreding als capaciteitsuitbreiding op het spoor, aldus Eurlings. Binnenkort komt hij met uitgewerkte plannen hoe hij 1,35 miljard euro – die over is door het afschieten van de Zuiderzeelijn – gaat besteden. De VVD wil graag dat de een tweede oeververbinding naar Amsterdam – de IJmeerverbinding – wordt uitgewerkt met dat geld. Eurlings zei in 2009 met een standpunt te komen.

Bezorgd

De SP toonde zich gisteren bezorgd over de verbredingsplannen. De partij vreest dat hierdoor ook de A4, de A7 en de A8 dichtslibben met verkeer. Wat de grootste oppositiepartij betreft moet Eurlings veel meer op spoor inzetten. De PvdA en GroenLinks schaarden zich daar min of meer achter. De PvdA vindt het jammer dat alleen over de verbreding van wegen wordt gesproken, terwijl het spoor net zo belangrijk is.
Achterliggend idee van de huidige plannen is dat ondanks de wegverbredingen, de geluidsoverlast afneemt.
Daarnaast komt ruimte vrij voor woningen en andere stedelijke ontwikkelingen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil eind 2009 het tracébesluit vaststellen.

Reageer op dit artikel