nieuws

Windveilig fietspad helemaal opgetuigd

bouwbreed

Fietsers praten er al decennia over: wordt het nu niet eens tijd voor het aanleggen van een weer- en wind-vrij fietspad? Een aantrekkelijk ontwerp ligt al klaar.

Hoewel het een groot deel van het jaar erg meevalt, zijn er toch ook wel maanden waarin het heftig waait, regent of sneeuwt. Slecht weer kan lastig zijn voor automobilisten, maar is in de meeste gevallen veel vervelender voor voetgangers, fietsers en onbeschut werkende bouwvakkers. Nou is de bescherming van bouwvakkers en -plaatsen tegen weersomstandigheden al enkele keren aan de orde geweest in deze rubriek. Maar bouwkundige constructies ter bescherming van voetgangers en fietsers nog niet.
In principe zijn er twee opties. Als eerste een volledige overkapping van wandel- en fietspaden, onder- of bovengronds. Deze oplossing zou kwetsbare verkeersdeelnemers effectief kunnen beschermen tegen de elementen, maar lijkt in de praktijk toch minder aantrekkelijk. Windsafe-directeur H. Pessers kwam met een tweede aanpak, het typisch Nederlandse idee van een halfopen maar toch goed werkende bescherming tegen de elementen. Pessers: “Ik had een overkapt fietspad ontworpen voor een project van een buitenlandse opdrachtgever, maar die heeft het uiteindelijk niet toegepast. We waren er al behoorlijk ver mee, dus we hebben er in ieder geval wel octrooi op aangevraagd.” Windsafe adviseert overheden en bedrijven over het aanpakken van windhinder en tochtoverlast, en ontwikkelt daar ook producten voor.

Staanders

De octrooitekst gaat uit van een tweerichtingsfietspad. Op de centrale as, tussen de twee verkeersstromen, komen op regelmatige afstanden staanders met daartussen windbrekende panelen van gaas of vlechtwerk. Enigszins open, zodat de fietsers en eventuele voetgangers er doorheen kunnen kijken. Op de staanders komt over de volle breedte van het fietspad een overkapping. Langs de buitenranden hiervan loopt een speciale kokervormige constructie, die zowel boven, onder als opzij buiten de kap uitsteekt. Met name deze constructie speelt een grote rol bij het manipuleren van de wind. Ter weerszijden van het pad loopt tenslotte een ongeveer 100 centimeter hoge windvanger van bijvoorbeeld stenen of struiken, waar zowel fietsers als voetgangers overheen kunnen kijken.
Als alternatief zouden de staanders en panelen ook langs een van de zijkanten van het pad kunnen komen, bijvoorbeeld bij de overkapping van een winkelpromenade. Volgens de uitvinder hoeft een fietspad van meerdere kilometers lang ook niet over de totale lengte te worden overkapt, maar kunnen korte overkapte secties worden afgewisseld met geheel open stukken. En dat is natuurlijk wel zo handig bij een kruispunt.

Ware grootte

Zeilliefhebber Pessers: “Er is nog geen overkapt fietspad op ware grootte aangelegd, maar we hebben wel proeven gedaan met schaalmodellen, in onze eigen windtunnel. De snelheid van de zijwind is aan de loefzijde verminderd met ongeveer 60 procent, aan de lijzijde met ongeveer 78 procent. Daardoor wordt het zelfs rendabel om onder de overkapping verwarming of koeling aan te brengen, zonder al te grote energieverliezen. We hopen dat een paar grote bouwbedrijven er wat mee gaan doen. Zelf zijn we er niet erg actief meer mee bezig geweest, omdat we het te druk hebben met andere projecten.”
octrooinummer: 1030228
houder: Windsafe, Eindhoven
uitvinder: H.Pessers

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels