nieuws

Scheuren nopen tot snelle aanpak Moerdijkbrug

bouwbreed

Vanwege versnelde scheurvorming gaat Rijkswaterstaat vervroegd hogesterktebeton aanbrengen op de westbaan (Rotterdam-Breda) van de Moerdijkbrug.

Aanvankelijk stond de reparatie van de brug gepland voor maart 2008, maar nu start Rijkswaterstaat al op 30 november met het versterken van het stalen wegdek. Volgens Rijkswaterstaat is er geen gevaar, maar langer wachten brengt het risico met zich mee dat er voor die tijd een verbod voor vrachtwagens moet worden ingesteld. De kosten van de operatie bedragen rond de 12 miljoen euro en ergens in het najaar van 2008 moet het werk afgerond zijn.
Mogelijk kan het sneller. Rijkswaterstaat en aannemer TBI Haverkort Voormolen hebben immers leergeld betaald met de oostbaan, die al klaar is. Kort na de oplevering van de oostbaan in 2005 kwamen er enkele gebreken aan het licht. Zo bleken er holtes te zitten in de deklaag omdat het hogesterktebeton niet goed tussen de dichte wapening was gekomen. Tijdens een hersteloperatie, die halverwege dit jaar is afgerond, is dat verholpen.
Om hetzelfde probleem te voorkomen wordt nu een minder dicht wapeningsnet gebruikt, dat toch even sterk is. Ook wordt de kwaliteit van het betonmengsel beter gecontroleerd. Een ander verschil is dat het beton nu wordt gefreesd voordat er een slijtlaag wordt aangebracht. Dat gebeurde bij de oostbaan pas tijdens de hersteloperatie.
Verder wordt de werkvolgorde wat aangepast. Met de gemeenten Moerdijk en Dordrecht worden goede afspraken gemaakt over de inzet van de doorwerktent, die bij het werk aan de oostbaan van de brug leidde tot rechtszaken. Rijkswaterstaat werd toen in het gelijk gesteld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels