nieuws

Samenwerking meegewogen bij A2 Hooggelegen

bouwbreed

– Het alliantiecontract voor A2 Hooggelegen is getekend. Rijkswaterstaat gaat samen met de combinatie Trajectum Novum een slim ontwerp maken voor de verbreding van knooppunt Hooggelegen tot twee keer vijf rijstroken. Met het contract is ruim 130 miljoen euro gemoeid, inclusief een bonus van 15 miljoen voor versnelde oplevering en weinig verkeersoverlast.

“De techniek en het asfalt zijn niet bijzonder, maar de dreiging van een permanent verkeersinfarct is levensgroot en de ruimte zeer beperkt. Daar zit de uitdaging”, motiveert projectmanager Ton Swanenberg van Rijkswaterstaat de keus voor een alliantiecontract. In een gezamenlijk team van opdrachtgever en opdrachtnemer wordt de komende maanden één ontwerp gemaakt om tot een optimaal uitvoeringsplan te komen.
De afslag Utrecht Centrum bij Hooggelegen is een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Op de A2 rijden dagelijks meer dan 180.000 voertuigen en op de M.L. Kinglaan passeren 60.000 voertuigen per dag. De aanpassing van slechts twee kilometer weg van twee keer drie naar twee keer vijf rijstroken wordt een logistiek huzarenstukje omdat de capaciteit gedurende de uitvoering constant op peil moet blijven. De bedoeling is om met de bouw te beginnen in de lus van de rotonde. Ook zullen al snel een paar wegen iets worden verlegd om ruimte te creëren voor de verbreding. De voorbereiding om kabels en leidingen te verleggen en het verkrijgen de benodigde vergunningen is in volle gang.

Chaos

Swanenberg maakt zich niet al te druk over de chaos die kan ontstaan als er iets misgaat. “We maken een gedetailleerd plan en op basis daarvan zullen we de risico’s zoveel mogelijk inperken”, stelt hij nuchter. Om daar direct aan toe te voegen dat wel een paar hele kritische operaties inzitten, bijvoorbeeld in een weekend in de loop van 2009 waarbij alle wegen in een keer worden omgezet. “Als we dan op maandagochtend niet klaar zijn, hebben we wel een groot probleem.”
Bewust is gekozen voor een alliantie. Rijkswaterstaat is ervan overtuigd dat het meerwaarde heeft om gezamenlijk een ontwerp te maken. Daarbij lijkt het Swanenberg ook prettig dat problemen meteen een gezamenlijk probleem zijn. “Afschuiven naar de andere partij is niet aan de orde. En ook de risico’s zijn goed te beheersen als je daar gezamenlijk verantwoordelijk voor bent. Het is een stimulans om het goed te doen.” De meeste risico’s worden gedeeld en zijn onderdeel van de alliantie, maar de uitvoeringsrisico’s liggen wel volledig bij de bouwcombinatie. De bouwers kunnen een bonus van 15 miljoen euro verdienen als zij eerder weten op te leveren dan eind 2010 en de verkeershinder weten te beperken. Ook veilig arbeidsomstandigheden voor de wegwerkers en een goed imago wegen mee. “We hopen echt dat we die kunnen uitkeren.”

Dialoog

Het is de eerste keer voor Rijkswaterstaat dat een alliantie ook is aanbesteed. In november vorig jaar is de procedure gestart en nog geen jaar later is het contract definitief gegund. Swanenberg is dan ook gepast trots op het feit dat zo’n nieuwe procedure toch vlot is doorlopen. “De aannemers vroegen ons op sommige momenten om meer tijd en dat is normaal altijd andersom.”Bijzonder is de selectie op 60 procent kwaliteit en 40 procent prijs. Daarvoor zijn in eerste instantie vijf partijen uit de Europese procedure geselecteerd. “Al snel zijn er twee partijen afgevallen op basis van een plan van aanpak. Met de overige drie zijn we de dialoog aangegaan.” Het minimaliseren van verkeershinder heeft heel zwaar meegewogen. Daarnaast moesten partijen aantonen dat zij konden samenwerken met het team van Rijkswaterstaat. “Dat is nog nooit een selectiecriterium geweest.”
Dat mochten marktpartijen aantonen in een workshop die voor 40 procent meewoog in het kwaliteitsdeel. Daarnaast moesten de consortia een plan van aanpak, verkeersplan en vormgevingsplan maken, dat respectievelijk voor 20, 35 en 5 procent meewoog in de selectie. Rijkswaterstaat heeft geen ontwerpvergoeding uitgekeerd omdat er geen nog geen ontwerp is gemaakt. “Het ging om een plan op hoofdlijnen op basis van een abstract programma van eisen. De alliantie zal het echte werk moeten doen.”

Projectgegevens

Traject: 2 kilometer
Kunstwerken: 5-11 viaducten
Budget: 116,5 miljoen euro plus bonus van 15 miljoen euro
Contract: Alliantie
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Uitvoering: Combinatie Trajectum Novum: Hattum en Blankevoort, KWS Infra, Mourik Groot-Ammers, Boskalis
Gunning: 60 % kwaliteit en 40 % prijs
Oplevering: uiterlijk eind 2010

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels