nieuws

Rijkswaterstaat wil zoab na aanleg eerder stroef hebben

bouwbreed Premium

Zoab is de eerste weken na aanleg glad en heeft daardoor een langere remweg. In die zogenoemde slijtperiode geldt een aangepaste maximum snelheid. Volgens Rijkswaterstaat stroomt het verkeer daardoor niet goed door. Bovendien komen gladde wegen de veiligheid niet ten goede.

Zoab is de eerste weken na aanleg glad en heeft daardoor een langere remweg. In die zogenoemde slijtperiode geldt een aangepaste maximum snelheid. Volgens Rijkswaterstaat stroomt het verkeer daardoor niet goed door. Bovendien komen gladde wegen de veiligheid niet ten goede.
Rijkswaterstaat onderzoekt nu in Limburg of ‘een poederachtige substantie’ van invloed kan zijn op de stroefheid van zoab. Direct na aanleg wordt het poeder gelijkmatig gestrooid achter de asfaltspreidmachine aan, die is ontwikkeld door de Duitse firma Kirchner. De overheidsdienst noemt de toegepaste methode nieuw. Behalve het nieuwe strooimiddel wordt ook de werking van brekerzand getest.
In de weken daarna wordt de stroefheidsfactor gemeten. Testauto’s rijden 80 kilometer per uur (ook op nat wegdek) en maken noodstops om te meten of de remwegen korter zijn dan bij zoab zonder dit poeder. Ook de waterdoorlaatbaarheid en de geluidsreductie worden beproefd.
Afgelopen weekeinde voerde Rijkswaterstaat twee testen uit op de A2 tussen de afrit Oost-Maarland en de oprit Gronsveld richting Maastricht. Binnen zes weken zijn de eerste resultaten binnen. Als blijkt dat de stroefheid inderdaad toeneemt, wil de beheerder van rijkswegen het materiaal landelijk inzetten.

Reageer op dit artikel