nieuws

Minder wegafsluitingen bij spoorvervanging

bouwbreed

Vervoerbedrijf GVB moet de grootschalige vernieuwing van tramsporen in Amster­dam doelmatiger aanpakken. Dat stelt stadsregisseur Piet Polderman.

Vervoerbedrijf GVB moet de grootschalige vernieuwing van tramsporen in Amster­dam doelmatiger aanpakken. Dat stelt stadsregisseur Piet Polderman.
Als beide tramsporen vervangen worden, dan leidt dat vanwege wegafsluitingen vaak tot grote verkeershinder. Polderman is daarom voorstander van het gebruik van zogeheten oplegsporen. Door één spoor in twee rijrichtingen te gebruiken, kan het te vervangen spoor dienen als werkruimte. De wegafsluiting voor auto’s, fietsers kan zo worden beperkt.
Een opeenhoping van wegwerkzaamheden bij belangrijke verkeersaders bemoeilijkt de bereikbaarheid van Amsterdam de komende jaren, meldt de stadsregisseur in een meerjarenanalyse. Tot en met 2010 zijn driehonderd projecten aangemeld. De gemeente noemt de cumulatie van projecten dusdanig groot, dat een gedetailleerde afstemming noodzakelijk is. Er wordt gewerkt aan de Noord-Zuidlijn, de IJtunnel, metrosporen van de oude Oostlijn. Studie moet uitwijzen of ernstige verkeershinder valt te voorkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels