nieuws

Helmond verkiest geen standaard stationnetje

bouwbreed

Twee betonnen perrons, een paar abri’s en een kaartjesautomaat. Volgens de normen van ProRail had de NS-halte Helmond Brandevoort er zo uit moeten zien. Maar de gemeente Helmond wilde geen standaardstationnetje in een woonwijk die oogt als een middeleeuws vestingsstadje. Er moest een station komen dat de historische stijl van de wijk weerspiegelde.

Kaartjesautomaat en NS-abri’s in
historische stijl
Daarom stoppen de treinen in Brandevoort niet langs de bekende ‘twee planken in een weiland’ maar aan een volwassen station dat lijkt geïnspireerd op de Sneekerpoort. Twee octogonale torens van 16 meter hoog dragen een 15 meter lange traverse die beide perrons met elkaar verbindt.
Helmond had er 3,5 miljoen euro voor over om de standaard NS-halte (oorspronkelijk begroot op 5,1 miljoen euro) op te plussen tot een comfortabel station dat reizen per trein aantrekkelijk maakt. De gemeente wilde het station ook snel opgeleverd zien. Het mocht nadrukkelijk niet het sluitstuk worden van de wijk.
De subsidies van de provincie Noord-Brabant en het regiobestuur meegerekend, kwamen de bouwkosten uit op € 12,5 miljoen. Van dit geld kon Han Lijnkamp van architectenbureau Magis en Van den Berg Architecten een station ontwerpen, maar dat ook voorzien van een 90 meter lange perronoverkapping, glazen scheidingswanden en een extra grote fiestenstalling. De rails werden voorzien van geluiddempend materiaal.
De spoorlijn verdeelt Brandevoort in twee delen, maar vormt volgens Mariëlle Kok geen barrière. Als landschapsarchitect van Grontmij Nederland, die Brandevoort ontwikkelde, werkt zij al tien jaar mee aan de vormgeving van de nieuwe Helmondse wijk.
Inwoners van Helmond zijn gewend aan de gemakken en ongemakken die een spoorlijn met zich meebrengt. Halte Brandevoort meegerekend, heeft de stad nu vier NS-stations. “Vrijwel al onze woonwijken liggen aan het spoor”, aldus wethouder Houthooft-Stockx.
Helmond telt nu 88.000 inwoners. In Brandevoort komen nog eens zo’n 17.000 mensen te wonen. Hoewel aan het Stationsplein nog wordt gewerkt en Brandevoort nog lang niet is afgebouwd, is het station al volop in bedrijf. Exacte reizigersaantallen zijn nog niet beschikbaar, maar volgens ProRail “valt het gebruik niet tegen”.
Station Brandevoort grenst aan een ecologische zone waarin een bosje werd opgenomen dat vanwege de aanwezigheid van reptielen en ijsvogels op last van de provincie niet mocht worden gerooid. Deze groene zone sluit aan op het netwerk van singels en recreatieweiden dat heel Brandevoort omgeeft.
Na de ongewone architectuur van de huizen in Brandevoort, trekt nu ook het bijzondere station veel aandacht. Het is genomineerd voor de tweejaarlijkse architectuurprijs van de gemeente Helmond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels