nieuws

‘Bouw moet stoffig imago van zich afschudden’

bouwbreed

Jong Bouwend Nederland

Jong Bouwend Nederland

De bouw is een mooi vak, dat moet de sector uitdragen. Het stoffige imago moet worden afgeschud. Dat vindt Arjan Putter, landelijk voorzitter van Jong Bouwend Nederland.
De jonge ondernemer van het familiebedrijf in Uitgeest wordt helemaal enthousiast als hij terugdenkt aan zaterdag. De jongerenkern Duinstreek, één van de meest actieve kernen, heeft het weer gedaan: de bouw positief op de kaart gezet.
“Het was een mooie happening in het AZ-stadion, de prijsuitreiking voor het mooiste bouwwerk. Het leuke is dat twaalf meisjes uit Egmond aan de Hoef hebben gewonnen”, vertelt Putter.
Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen. Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de kern Duinstreek heeft het bestuur besloten een prijsvraag voor het mooiste Bouwdorp uit te loven, een cheque van 1250 euro voor de Efteling.
“We dachten dat er zo’n twee- tot drieduizend kinderen mee zouden doen. Het zijn er zesduizend geworden. Dankzij sponsors hebben we de teams allemaal voor 1000 euro gereedschap kunnen geven. Het is allemaal heel positief geweest. Jong Bouwend Nederland is maatschappelijk verantwoord bezig geweest, zoals dat zo fraai heet”, aldus Putter.
Het succes is zo groot dat hij als landelijk voorzitter van de jonge ondernemers zich sterk gaat maken om de happening komend jaar landelijk te organiseren. “We roepen al tijden dat er iets moet gebeuren om jongeren te interesseren voor een loopbaan in de bouw. Zo’n evenement als de Bouwdorpen is een prima gelegenheid om kinderen zelf te laten voelen wat het is om met eigen handen een bouwwerk te maken.”
Behalve de hoofdprijs voor het mooiste bouwwerk, was er ook nog een eerste prijs voor het beste verslag over de manier waarop de teams de bouw hebben aangepakt. Vol lof is Putter over het werk dat de kinderen daarvan hebben gemaakt. Timmerdorp Castricum is met die eer gaan strijken.
“Het is een onderwerp waar we ons als Jong Bouwend Nederland sterk voor maken, het verbeteren van het imago van de bouw. Daarvoor moet nog heel wat werk worden verzet. Per slot van rekening hebben we iedereen nodig om de gewenste bouwproductie te halen, zegt Putter.
Ook zal de bouwsector in zijn ogen beter moeten presteren om een goed product op de markt te brengen. “Als je een auto koopt, wil je toch ook dat hij rijdt, dat er matten in liggen en de verlichting het doet. Dan wil je niet elke keer terug naar de garage om opleveringsfouten te laten herstellen. Daar moeten we in de bouw ook naar toe”, vindt de jonge voorzitter.
Meer standaardisatie en prefab kan daarbij een belangrijke rol spelen in zijn visie. “Het moet dan wel én én zijn. De klant moet kunnen kiezen uit een standaardproduct, waar naar mijn smaak vooral starters voor zullen gaan, of maatwerk. Een aantal bouwers doet nogal denigrerend over prefab maatwerk “dat is geen bouwen”.
De bouwonderdelen vanaf
de vrachtwagen direct in elkaar zetten, daar is weinig mis mee. Zolang er maar keuze blijft.”
Over de prijsvorming is hij niet tevreden, die is in zijn ogen ouderwets. “De opdrachtgever heeft een budget dat hij geheimhoudt. We rekenen ons met zijn allen suf om er vervolgens achter te komen dat onze prijzen niet passen in het budget. Als je een auto koopt, dan vertel je de verkoper toch ook welke prijsklasse je wilt hebben. Dan zoek je vervolgens samen het beste model voor die prijs uit. Zo zou het in de bouw ook moeten gaan”, vindt Putter.
Met Jong Bouwend Nederland gaat het inmiddels crescendo. “Vorig jaar hadden we nog 750 leden. Inmiddels zijn er al 850 en we gaan voor duizend. Dat zijn tweehonderd leden per regio. Dat moet kunnen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels