nieuws

Proefbelasting

bouwbreed

Ze zouden stoppen bij 45 ton. Volgens de berekeningen was dat een veilige waarde waarbij Rijkswaterstaat een goede indruk kreeg van de restcapaciteit van viaduct De Heidijk bij Den Bosch, terwijl het nog wel veilig in gebruik zou kunnen blijven voor voetgangers en fietsers. Maar bij 80 ton vijzeldruk sloegen de sensoren die op en in de constructie waren aangebracht, nog steeds geen alarm. De onderzoekers hadden nog wel even door willen gaan met het opvoeren van de belasting, maar helaas moest woensdag om 4.00 uur ’s morgens de noordbaan van de A59 weer worden vrijgegeven. Afgelopen nacht vond een nieuwe proefbelasting plaats en komende nacht gaat de weg ten zuiden van Den Bosch nog een keer dicht met hetzelfde doel. Steeds wordt de stalen vakwerkligger met vijzels op een ander punt aangebracht, zodat een goed beeld ontstaat van de hele brug. De proef is een primeur voor Nederland. Daarom zijn Duitse experts van de universiteit van Neubrandenburg en ingenieursbureau EBK aangetrokken, die al langer ervaring hebben met het proefbelasten van viaducten. Prof.dr.ing. Guido Bolle (foto) van de onderzoeksinstelling beperkt zich niet tot de interpretatie van de meetgegevens, maar bouwt ook actief mee aan de opstelling.

Ze zouden stoppen bij 45 ton. Volgens de berekeningen was dat een veilige waarde waarbij Rijkswaterstaat een goede indruk kreeg van de restcapaciteit van viaduct De Heidijk bij Den Bosch, terwijl het nog wel veilig in gebruik zou kunnen blijven voor voetgangers en fietsers. Maar bij 80 ton vijzeldruk sloegen de sensoren die op en in de constructie waren aangebracht, nog steeds geen alarm. De onderzoekers hadden nog wel even door willen gaan met het opvoeren van de belasting, maar helaas moest woensdag om 4.00 uur ’s morgens de noordbaan van de A59 weer worden vrijgegeven. Afgelopen nacht vond een nieuwe proefbelasting plaats en komende nacht gaat de weg ten zuiden van Den Bosch nog een keer dicht met hetzelfde doel. Steeds wordt de stalen vakwerkligger met vijzels op een ander punt aangebracht, zodat een goed beeld ontstaat van de hele brug. De proef is een primeur voor Nederland. Daarom zijn Duitse experts van de universiteit van Neubrandenburg en ingenieursbureau EBK aangetrokken, die al langer ervaring hebben met het proefbelasten van viaducten. Prof.dr.ing. Guido Bolle (foto) van de onderzoeksinstelling beperkt zich niet tot de interpretatie van de meetgegevens, maar bouwt ook actief mee aan de opstelling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels