nieuws

Oranjezonnetje schijntover de Britse bouw

bouwbreed Premium

De vaderlandse lezer van het Britse vakblad Construction News kan zo nu en dan een Oranje-gevoel niet onderdrukken. BAM-dochters HBG/Nuttall op de zesde plaats bij de top honderd – en eerste onder de buitenlanders -, goede cijfers voor VolkerWessels, steeds meer werk voor Heymans’ Leadbitter en ook specialisten als GrantRail, Hollandia of Van Oord komen volop aan bod. ”We denken dat we de activiteiten de komende tijd ook verder opvoeren”, zegt Andries de Jong, in de Raad van Bestuur van VolkerWessels verantwoordelijk voor Groot-Brittannië

De grote bouwbedrijven van ons land halen een groot deel van hun omzet van de Britse eilanden. Bij Koninklijke BAM is dat inmiddels een kwart, een percentage dat de komende tijd verder omhoog lijkt te gaan. Alleen al de afgelopen weken haalde bouwdochter HBG Construction weer voor bijna 500 miljoen nieuwe contracten binnen. Grootste klus is de eerste fase van de herontwikkeling van de omgeving van het Londense station Kings Cross voor 220 miljoen. Kleinere projecten zijn onder meer een nieuwe superstore voor supermarkt Tesco voor zestig miljoen, een hogere school in Glasgow voor vijftig miljoen, een reeks nieuwe kantoren in Londen, een medisch centrum in Newcastle en een pharmaceutische fabriek in Sheffield.
Ook de civieltechnische zuster Edmund Nuttall doet goede zaken, niet alleen bij de Olympische Spelen van 2012 waar het naast de opdracht voor het schoonmaken van de enorme terreinen net weer de shortlist heeft gehaald voor het watersportcomplex in Weymouth, maar ook met wegen, bruggen en andere infrastructuur in heel Engeland. Eerder dit jaar verkreeg Nuttall samen met het al even Hollandse Van Oord bijvoorbeeld de opdracht voor een nieuwe buitenhaven in Great Yarmouth voor ruim 100 miljoen. Het al genoemde Construction News signaleerde dat Nuttall alleen al in juni voor een recordbedrag van 350 miljoen euro aan werk had binnengehaald.
Bij VolkerWessels, dat inmiddels 15 procent van de omzet in het VK haalt, is het van hetzelfde laken een pak. VolkerWessels meldt in het halfjaarbericht dat de hogere resultaten bij civiel, wegen en bouw Europa ‘zijn te danken aan de gunstige gang van zaken bij de Britse bouwbedrijven’. Bestuurder de Jong: ”Dat is een verbetering vergeleken bij vorig jaar, hoewel het toen ook minder slecht ging dan hier en daar is gesuggereerd.

Distributiecentra

Vooral Fitzpatrick draait fantastisch en dat in alle segmenten van de markt waarin zij opereren.” Fitzpatrick is bijvoorbeeld sterk in distributiecentra, waarvan er momenteel een reeks in aanbouw zijn door het hele land, kreeg onlangs voor 35 miljoen de opdracht voor de bouw van een school in Portsmouth en een onderhoudscontract voor wegen in Medway ter waarde van 75 miljoen.
De spoorjointventure van VolkerWessels met Corus GrantRail verloor deze maand weliswaar de slag om een vast contract met Network Rail maar legt wel samen met Skanska de verlenging van de Docklands Light Railway naar Oost-Londen en een reeks andere grote spoorwerken aan. De Jong: ”Ook VolkerStevin UK doet het goed. Zij werken momenteel bijvoorbeeld aan de verbetering van de kanalen en een sluis in Oost-Londen. In geld gemeten niet zo’n heel grote klus maar wel een aansprekend project waardoor het mogelijk wordt om grote hoeveelheden bouwmaterialen voor de Olympische projecten per schip in plaats van over de weg te vervoeren.” De Jong: ”De enige dochter die wat minder draait is de Laser Group. Maar dat is verklaarbaar, zij zitten in Worcester, het middelpunt van de grote overstromingen van deze zomer. Hun eigen hoofdkantoor heeft onder water gestaan. Krijgen ze nu juist werk om de schade te herstellen? Dat zou je wel verwachten, maar tot nu toe zien we dat nog niet, ook de Engelse molens draaien langzaam.” De Jong benadrukt verder dat de synergie tussen de verschillende Britse bedrijven steeds groter wordt. ”Fitzpatrick werkt samen met GrantRail in enkele grote treindepots, VolkerStevin doet een grote klus in Medway samen met onze beton- en waterbouwer Van Hattum en Blankevoort. Wat wij overigens niet gaan doen, is de naam van die bedrijven veranderen. Fitzpatrick, Laser, onze wegenbouwer Crowley, dat zijn allemaal gevestigde namen, er wordt veel gesproken over één brand maar dat doen we niet.”
Heymans is in het Verenigd Koninkrijk vooral actief met Leadbitter dat precies in de goede hoek lijkt te zitten met sociale woningbouw, onderwijs en zorg. In oktober vorig jaar werd Leadbitter bovendien versterkt met Denne Construction dat een sterke positie heeft op de expanderende markt in Zuid-Oost Engeland. Leadbitter probeert, met succes, de geografische spreiding te versterken en haalde recent onder meer woningprojecten binnen in Stanhope, Witney en Cardiff terwijl het op de aloude Universiteit van Oxford een nieuw college met bijbehorende studentenhuisvesting realiseert. De Heymans’ dochter probeert verder een actieve rol te spelen bij het introduceren van prefab bouwen, een bij de Britten nog altijd weinig toegepaste techniek waar de Hollandse know-how van het moederbedrijf uitstekend van pas komt.

Grote projecten

Zal het Oranje-zonnetje ook de komende tijd blijven schijnen? BAM-topman Jos van Oosten had daarover bij de presentatie van de halfjaarcijfers begin deze maand geen enkele twijfel: ”De vooruitzichten voor de Britse markt zijn zonder meer uitstekend.” VolkerWessels bestuurder De Jong is het daarmee eens: ”Door de problemen op de financiële markt is de onzekerheid misschien wat toegenomen. Maar in de sectoren waarin wij actief zijn gaat het uitstekend en zijn de vooruitzichten ook gunstig. Er blijft volop geïnvesteerd worden, er staat een reeks grote projecten op stapel. Alle reden om te verwachten dat het Britse aandeel in onze activiteiten de komende tijd alleen maar groter zal worden.”

Reageer op dit artikel