nieuws

NMa struikelt over nieuwe regels NVM over kwaliteitseisen

bouwbreed

– De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) heeft nieuwe kwaliteitseisen voor haar leden in de ijskast gezet, nadat de Nederlandse Mededingingsauto­riteit (NMa) zich hierover in negatieve zin heeft uitgelaten. Dat maakt de NMa bekend.

De kartelwaakhond wraakt drie nieuwe regels: een makelaar moet elk huis dat hij te koop aanbiedt hebben bezocht, hij dient persoonlijk aanwezig te zijn bij ondertekening van een koopovereenkomst en hij moet na het ondertekenen van de leveringsakte de koopakte voor gezien ondertekenen.
Volgens de kartelwaakhond jaagt de NVM haar klanten met deze maatregelen onnodig op kosten, zo laat de NMa weten.
NVM-voorzitter Ger Hukker vindt dat zijn organisatie ten onrechte in het verdachtenbankje is gezet. “De NMa suggereert dat de NVM is teruggefloten”, aldus Hukker. “Niets is minder waar. Ik heb er grote moeite mee dat hiermee de NVM ten onrechte en geheel onnodig in een negatief daglicht wordt gesteld.”
Niettemin heeft de NVM de gewraakte regels niet ingevoerd. De organisatie werkt aan een alternatief.
Hukker vindt dat de kartelwaakhond zijn boekje te buiten is gegaan door de publiciteit te zoeken met het bericht over de gang van zaken. Hij stelt dat de NMa het vertrouwen heeft geschonden omdat de makelaarsorganisatie zelf het initiatief heeft genomen om de plannen aan de toezichthouders voor te leggen. “We hebben haar om advies gevraagd over nieuwe kwaliteitseisen. Vertrouwen is voor ons leidraad.”

Concurrentie

De NMa stelt daar tegenover dat de laatste jaren in de makelaarswereld meer concurrentie is ontstaan, met name doordat relatief veel makelaars via internet werken. Zij bestrijken een groter gebied dan hun NVM-collega’s die alleen lokaal of regionaal werken. “Dit betekent dat de kosten van deze dienst flink omhoog gaan”, stelt de NMa. “Want de eis van de NVM zou bijvoorbeeld betekenen dat een makelaar die een huis in Groningen koopt of verkoopt, terwijl hij vanuit Zoetermeer opereert, verplicht naar Groningen moet afreizen.”

Behoefte

Volgens Roeland Kimman, woordvoerder van de NVM, speelt zijn organisatie juist in op een behoefte van de consument. “Die vraagt om meer kwaliteit. Als je je auto naar de garage brengt voor een grote beurt, dan is het volkomen gebruikelijk dat er ook naar de remmen wordt gekeken. Met het kopen van een huis is het niet anders. Je mag van een makelaar verwachten dat hij op de hoogte is van wat hij verkoopt.”
De NMa stelt zich op het standpunt dat concurrentiebescherming voor gaat. De kartelwaakhond kondigt aan het gedrag van de NVM nauwgezet te zullen volgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels