nieuws

Nederland is klein, denk en doe groot!

bouwbreed

Ik stem groen en links. Dat zeg ik niet, dit keer in ieder geval, om u te choqueren. Ik doe deze ontboezeming om u duidelijk te maken waar ik politiek gezien sta. Nu u dit langzaam tot u door hebt laten dringen zult u dan ook verbaasd zijn dat ik niet blij was dat de Raad van State vorige maand het project verbreding van de A4 (Amsterdam- Den Haag) heeft stilgelegd. Immers, als links en groen zou ik toch moeten juichen als een wegenproject succesvol tegengehouden wordt. Inderdaad, ik ben geen voorstander van ongebreidelde aanleg van wegen. Liever een mooi natuurgebied en schone lucht, dan een vlakte van asfalt. Ik zou me daarom eerder aan de feestvierende zijde van Milieudefensie moeten scharen dan aan de kant van het stilletjes tranen wegpikkende Verkeer en Waterstaat. Maar, toch heb ik een beetje meegehuild met Verkeer en Waterstaat. Het afblazen van de A4 stemde mij treurig. Niet omdat ik dat asfalt daar enorm ga missen, begrijp me goed, maar omdat het weer een bevestiging is van mijn idee dat in Nederland geen enkel aansprekend project meer gerealiseerd lijkt te kunnen worden. Om de haverklap worden projecten afgeblazen of stilgelegd. Staat Nederland stil?

Ik stem groen en links. Dat zeg ik niet, dit keer in ieder geval, om u te choqueren. Ik doe deze ontboezeming om u duidelijk te maken waar ik politiek gezien sta. Nu u dit langzaam tot u door hebt laten dringen zult u dan ook verbaasd zijn dat ik niet blij was dat de Raad van State vorige maand het project verbreding van de A4 (Amsterdam- Den Haag) heeft stilgelegd. Immers, als links en groen zou ik toch moeten juichen als een wegenproject succesvol tegengehouden wordt. Inderdaad, ik ben geen voorstander van ongebreidelde aanleg van wegen. Liever een mooi natuurgebied en schone lucht, dan een vlakte van asfalt. Ik zou me daarom eerder aan de feestvierende zijde van Milieudefensie moeten scharen dan aan de kant van het stilletjes tranen wegpikkende Verkeer en Waterstaat. Maar, toch heb ik een beetje meegehuild met Verkeer en Waterstaat. Het afblazen van de A4 stemde mij treurig. Niet omdat ik dat asfalt daar enorm ga missen, begrijp me goed, maar omdat het weer een bevestiging is van mijn idee dat in Nederland geen enkel aansprekend project meer gerealiseerd lijkt te kunnen worden. Om de haverklap worden projecten afgeblazen of stilgelegd. Staat Nederland stil?
Tijdens de planvorming of realisatie van een groot project wordt tegen bijna elk onderdeel wel geprotesteerd en geprocedeerd. Waar komt dat nou vandaan? Ligt dat aan onze overlegcultuur, hebben we te veel regels, of soms te veel juristen?
Nederland is een polderland, waarin alle partijen zich mogen laten horen. Daar is niets mis mee, we zijn een democratie nietwaar? Maar dat levert wel erg lange procedures op, met soms een hoog geneuzel-gehalte. Te veel regels zijn er in ieder geval zeker. Regels zijn op regels gebouwd in plaats van er af en toe ook wat weg te strepen. Dat maakt het er niet overzichtelijker op. Zijn er te veel juristen? Hoe leuk het ook is om een beroepsgroep een beetje belachelijk te maken, nee dat is te simpel gedacht. Door de wirwar aan regels is het nou eenmaal erg dankbaar werk om te kijken of er soms een wet overtreden is of een procedure niet juist gevolgd. Daar kun je, helaas, de juristen niet de schuld van geven.
Ik denk dat er nog iets anders speelt in Nederland, waardoor we met het realiseren van grote projecten in een slakkentempo lijken te gaan: een gebrek aan ambitie. Centraal staat niet meer de gedachte: waarom willen we iets, maar: waarop zouden we dit project kunnen afschieten? De procedures die ons houvast zouden moeten geven bij het realiseren van projecten, houden ons in plaats daarvan in een ijzeren greep.
Het lijkt wel of we een ramp nodig hebben, wil onze ambitie geprikkeld worden. Na de watersnoodramp in 1953 wisten we (niet dat ik er bij was, maar ik identificeer me graag met successen) toch maar vlot een buitengewoon omvangrijk project als de Deltawerken te realiseren. We kunnen het dus wel! Maar, om nou steeds te wachten op een ramp? Liever pleit ik voor wat meer onbesuisde ambitie. Dat is niet erg Nederlands, maar wat niet is kan nog komen. Misschien kunnen we ter inspiratie de kunst een beetje afkijken van de Franse presidenten. Door middel van een ‘Grand Projet’ drukten zij graag hun stempel op de publieke werken. Denk maar aan Les Invalides van Louis XIV, de Arc de Triomphe van Napoleon of de Pyramide van het Louvre van Mitterand. Misschien moeten we niet naar Balkenende kijken voor een zelfde soort groot gebaar, maar wat weerhoudt ons om zelf onze projecten met wat meer passie te benaderen?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels