nieuws

Mecalac maakt werk van hybride aandrijving

bouwbreed Premium

Machinaal graven en het milieu sparen. Dat kan over pakweg vijf jaar, zegt topman Jean-Constantin Massoni van Mecalac, wanneer deze Franse machinebouwer zijn hybride graver op de markt brengt. En over zo’n vijftien jaar hoopt de fabrikant een handelsuitvoering te hebben van een graver met een brandstofcel.

Groupe Mecalac-Ahlmann, zoals de fabrikant officieel heet, bouwt ‘universele’ machines die graven, laden en stapelen; 10.000 inmiddels, een feit dat de fabrikant onlangs feestelijk onderstreepte. Compacte machines die ook vanwege de beperkte afmetingen en de verschillende mogelijkheden vaak in het stedelijke gebied worden gebruikt. “Dat stelt bijvoorbeeld eisen aan wat de uitlaat in de lucht blaast”, zegt Massoni. En een machine met een hybride aandrijving vervuilt de lucht ruim een derde minder dan conventionele aandrijvingen.
“De praktijk leert dat een traditionele aandrijving doorgaans maar op tweederde van zijn maximale vermogen draait”, weet Massoni. “Het betekent dat de aandrijving voor het grootste deel van de tijd met een kleinere motor toekan.” En in de gevallen dat wel het volledige vermogen wordt gevraagd, springt een extra aandrijving bij. Bij de hybride aandrijving is dat een elektromotor die zijn energie uit een accu betrekt. Mecalac ontwikkelt zijn variant van de hybride aandrijving met motorenbouwer Deutz.

Brandstofcel

Over ruim vijf jaar denkt de Franse machinebouwer een handelsmodel te kunnen aanbieden van dit concept. Met de brandstofcel heeft de fabrikant een langere weg te gaan. Mecalac werkt voor deze variant samen met het Franse energie-instituut CEA. Een brandstofcel zet kort gezegd waterstof om in elektriciteit Een machine zoals Mecalac die bouwt, vergt in Massoni’s berekening een brandstofcel van 100 kilowatt.
Op de tekentafel ligt momenteel een installatie die 1 kilowatt kan leveren. Levering is niet makkelijk, omdat de tank niet via een tankstation wordt verkocht. Opslag valt ook evenmin mee, omdat de praktijk om uitermate robuuste voorraadtanks vraagt. Mecalac onderzoekt nu of het contragewicht zo’n robuuste bergplaats biedt.
Op pagina 9:
‘Mecalac breidt catalogus uit
met gravers van 6 en 8 ton.’

Reageer op dit artikel