nieuws

MAN toont opvolgers van succesvolle TGA

bouwbreed

Zonder meer het meest opvallende nieuws op de BedrijfsautoRai is de presentatie van maar liefst twee nieuwe series zware bedrijfswagens door MAN. Met de TGS en TGX toont het Duitse merk de opvolgers van de succesvolle TGA-modellen. Verder is er een nieuw topmodel met een V8-krachtbron met maar liefst 680 paardenkrachten.

Met de nieuwe typeaanduidingen heeft MAN vooral duidelijkheid willen scheppen in de toepassingen van de modellen. Tot nu toe ging alles onder de naam TGA door het leven, waardoor er nog wel eens verwarring heerste over de modellen.
Met de nieuwe benaming is er duidelijk sprake van twee segmenten. De TGX voor het lange afstandswerk met de brede cabines en de TGS voor de zware distributie en bijvoorbeeld het bouwtransport. Daarvoor kan volstaan worden met de compactere, smalle cabine. Deze is overigens ook leverbaar met slaapcabine, zelfs met hoog dak.

Grille

De nieuwe TGS-serie zal in de zware distributie en in de grondverzet- en bouwtransportwereld het meest worden toegepast. Met de nieuwe frontpartij met de opvallende glanzende ‘grille’ met zijn chroomaccenten zien de nieuwe MAN-bouwvoertuigen er bijna chique uit.
Het interieur van de nieuwe generatie is ook flink op de schop genomen met een compleet nieuw dashboard uit één stuk. MAN heeft afscheid genomen van de wat ‘plastic-achtige’ looks met hier en daar slecht passende naden uit de vorige generatie. De afwerking van het nieuwe dashboard doet denken aan personenwagens uit de duurdere prijsklasse.
Alles ziet er keurig verzorgd uit en ook de plaatsing van schakelaars is geheel nieuw. Ook dat is een belangrijke verbetering. Verder is er veel handige opbergruimte voor papieren en persoonlijke spullen. Handig is ook de nieuwe schakelaar voor de verstelbare stuurkolom. Die werd vroeger bediend met de hak van de schoen maar dat was niet handig. Voortaan werkt dat met een eenvoudige schakelaar op het dashboard.

Dagcabine

Verder was de M-cabine, oftewel de dagcabine altijd al een ruime werkplek voor de chauffeur. Door de extra ruimte achter de stoelen kunnen ook wat langere chauffeurs de rugleuning op de ideale stand zetten. Verder is er door die ruime cabine ook ruimte voor zaken als een regenjack, een bouwhelm en eventueel een gevaarlijke stoffen uitrusting.

Geweldenaar

De TGX-serie is voorbestemd voor het langeafstandsvervoer en het echte zware werk. De brede cabine heeft dezelfde wijzigingen ondergaan als de smallere TGS en daarmee is deze zware MAN nog indrukwekkender geworden.
Het absolute topmodel is voorzien van de nieuwe, in samenwerking met Liebherr ontwikkelde V8-motor met een cilinderinhoud van 16,2 liter. Deze geweldenaar levert maar liefst 680 pk en daarmee is het de zwaarste in serie geproduceerde truck van Europa. Een prima toepassing voor deze motor is de 8×4 zware transport trekker.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels