nieuws

Limburg in verweer tegen dreigend uitstel A73

bouwbreed Premium

De provincie Limburg en Roermond eisen van minister Eurlings (verkeer) snelle actie om dreigende oplevering van de A73 te voorkomen. Verantwoordelijk wethouder Gerard IJff komt vandaag met 10.000 handtekeningen naar Den Haag en verwijt Rijkswaterstaat “laksheid”. Aannemer Volker Wessels Tunneltechniek betreurt de “onvoorziene problemen” in de tunnels van Swalmen en Roermond.

De betrokken partijen voeren sinds afgelopen zaterdag crisisoverleg in een ultieme poging de vertraging te beperken. Deze week vindt een spoeddebat plaats in het parlement op verzoek van CDA-Kamerlid Ger Koopmans. Wethouder IJff wist niets van de problemen tot hij afgelopen woensdag door een journalist werd gebeld.
Hij is het na vijf jaar overlast “goed zat” en ergert zich aan de lakse houding van het ministerie. “Door die d&c-contracten leunt Rijkswaterstaat achterover en komt veel te laat achter problemen. Nu zitten wij met de ellende”, licht IJff toe. “Als het nu drie weken moet duren om te bepalen hoe groot de vertraging is, zitten de verkeerde mensen achter de knoppen.”

Zorgen

De provincie Limburg heeft in de zomer van 2006 bij toenmalig minister Peijs al zorgen geuit over de haalbaarheid van het tunnelveiligheidssysteem. Ook Rijkswaterstaat was al veel langer op de hoogte, blijkt uit de recente brief van minister Eurlings naar de Tweede Kamer.
Daarin haalt de minister hard uit naar de aannemer die steeds heeft volgehouden de opleverdatum van 1 november te kunnen halen. “Hoewel hierover bij Rijkswaterstaat twijfels bestonden. Deze twijfels zijn de aannemer herhaaldelijk kenbaar gemaakt”, meldt Eurlings die zeer met de vertraging in zijn maag zit.
De ruwbouw van bouwcombinatie Besix-Strukton is al maanden klaar, maar de installaties zijn de verantwoording van Volker Wessels Tunneltechniek. In het d&c-contract is vastgelegd dat A73 inclusief de tunnels 31 december open moeten zijn. Om dat te halen is oplevering van de tunneltechnische installaties op uiterlijk 1 november noodzakelijk. Half augustus heeft de aannemer zeventien nieuwe knelpunten aangekaart bij Rijkswaterstaat en pas half september heeft de bouwer erkend de opleveringdatum met minimaal een paar maanden tot een half jaar te overschrijden.
Volker Wessels hult zich in stilzwijgen, maar geeft in een schriftelijke verklaring aan de vertraging te betreuren. De bouwer wijt de tegenslag aan “onvoorziene problemen met de complexe veiligheidsinstallaties”. In de twee tunnels zitten maar liefst 52 verschillende systemen die zowel zelfstandig als met elkaar moeten kunnen communiceren, bevestigt woordvoerder Albersen van Rijkswaterstaat Limburg. Dat loopt uiteen van C2000, sprinklers, schuimsysteem en ventilatie, maar ook matrixborden, brand-, rook- en snelheidsdetectie.

Complexiteit

Eurlings laat Rijkswaterstaat uitzoeken hoe de vertraging heeft kunnen ontstaan. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de technische complexiteit, de nieuwe wet Tunnelveiligheid en de effecten van de scopewijzigingen. In eerste instantie was in het contract vastgelegd dat er extra vluchtstroken in de tunnels zouden komen. Op last van het ministerie zijn die geschrapt. Daarna is nog flink gewijzigd en bezuinigd op het soort sprinkler- en schuiminstallaties. In hoeverre dat effect heeft gehad op de nu ontstane vertraging en hoeverre dat de aannemer te verwijten is, moet nog blijken.

Reageer op dit artikel