nieuws

‘India moet meer bedrijven privatiseren’

bouwbreed

India moet meer staatsbedrijven privatiseren. Dat is goed voor de productiviteit en de winstgevendheid. Ook moet het land meer investeren in infrastructuur. Publiek-private samenwerking moet daarbij een optie zijn, vindt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

I ndia is in relatief korte tijd uitgegroeid tot de derde economie in de wereld gemeten in re ë le prijzen en koopkracht. Alleen de Verenigde Staten en China zijn groter, maar Japan is ingelopen.
Een stabiele groei van 8 procent per jaar is mogelijk, maar dan moet het land wel sneller moderniseren en meer uitgeven aan infrastructuur, schrijft de OESO in het eerste landenrapport over India.
In een aantal sectoren heeft de overheid al een privatiseringsslag gemaakt, bijvoorbeeld op het gebied van de luchtvaart. Daarvan worden inmiddels de vruchten geplukt. Op andere gebieden echter zijn er nog veel te veel staatsbedrijven die bepaald niet uitblinken in concurrentiekracht en productiviteit, vindt de OESO. Dit geldt vooral voor bedrijven die in de infrastructuur werkzaam zijn zoals Dredging Corporation of India waarin de staat nog een belang van 78,56 procent houdt.
De bedoeling is tot vorig jaar geweest dat deze Indiase baggeraar volledig geprivatiseerd zou worden. In plaats daarvan is ruim 21 procent van de aandelen afgestoten. Daarvan is een deel overigens in handen gekomen van andere overheidsorganen.
De OESO vindt nu dat wil India een stabiele groei tegemoet gaan, ook dit soort bedrijven volledig naar de markt moet gaan. Als dat zou gebeuren, zou dat voor Boskalis kansen bieden voor intensievere samenwerking of wellicht zelfs een belang in het bedrijf. India behoort tot de vier zogenoemde BRIC-landen waarin de Papendrechtse baggeraar interesse heeft. BRIC staat dan voor Brazili ë , Rusland, India en China.

Drempel

Met name in die twee laatste landen is het echter lastig binnenkomen. China wil in principe zoveel mogelijk zelf doen. India had tot voor kort een drempel opgeworpen in de vorm van hoge invoertarieven op baggermaterieel. Dat is inmiddels verleden tijd.
Niet bekend is of dit te maken heeft met de enorme berg werk die ligt te wachten in de waterbouw. Zo wordt verwacht dat het maritieme vrachtvervoer in 2020 drie keer zoveel zal zijn als nu het geval is. De Indiase overheid heeft dan ook plannen om de capaciteit van de havens fors uit te breiden. In zes jaar tijd gaat het om een bedrag van 18 miljard euro.
Daarnaast worden ook plannen ontwikkeld om de binnenwateren geschikt te maken voor de binnenvaart. Van de 14.500 kilometer aan waterwegen, wordt momenteel slechts 2000 kilometer bevaren.

Reageer op dit artikel