nieuws

Hyundai rijdt tien nieuwe heftrucks voor

bouwbreed Premium

Vier op diesel en zes op gas; dit zijn de nieuwe vorkheffers die Hyundai aan zijn bouwserie Dash 7 toevoegt. De diesels dragen lasten van 2 tot 3,3 ton, de gastrucks kunnen 1,5 tot 3 ton aan.

In de dieselheffers draait een 47 kilowatt sterke motor van Kubota en in de gasmodellen een motor van eigen fabricaat die 37 kilowatt genereert. De fabrikant koos voor een wat groter vermogen, zodat de capaciteit ook toereikend is voor aanbouwgereedschappen die een fors beroep doen op de hydraulica.
Met deze motoren kunnen de dieselmachines hellingen oprijden tot 21,8 graden, terwijl de gastrucks schuintes tot 15,4 graden aan kunnen. Op vlakke stukken ontwikkelen de machines een gemiddelde snelheid van rond 21 kilometer per uur.
De nieuwe motoren laten de vork en de mast ook sneller heffen en zakken. Sensoren en een speciaal ventiel regelen de snelheid waarmee een volbeladen mast daalt. Met een zware last op de vork kan de mast sneller zakken dan de onderdelen aankunnen en zo een flinke schade veroorzaken. Hyundai voorkomt schade ook met wat de fabrikant een ‘bestuurdersdetector’ noemt. Deze sensor stopt elke beweging van de vork en de mast zolang de bestuurder anders op zijn stoel zit dan in de voorgeschreven rechte werkhouding.
Hyundai vergrootte in zijn nieuwe machines de neigingshoek van de mast: tot 6 graden naar voren en tot 10 graden naar achteren. Met deze verbetering krijgt de bestuurder meer zicht op het zijn werk en kan hij sneller laden en lossen. Natte schijfremmen geven de nieuwe vorktrucks meer remkracht waardoor de bestuurder minder krachtig het rempedaal hoeft in te trappen. Dit remsysteem houdt de vorktrucks ook langer in bedrijf: natte schijfremmen vergen volgens de machinebouwer tot vijfmaal minder onderhoud dan conventionele remmen.
Verbeteringen voerde Hyundai ook uit aan de werkplek van de bestuurder. Die kan zijn stoel en de bedieningsconsole naar eigen gemak aanpassen. Alle hendels en schakelaars blijven, ongeacht de stand, binnen handbereik van de zittende bestuurder. Dat maakt het werk veiliger en de bestuurder raakt minder snel vermoeid. Hyundai vermindert de kans op dat laatste nog verder met hendels die minder kracht behoeven. En om het werk nog veiliger te maken start de motor alleen als de richtingshendel in de neutrale stand staat.
Motor en aandrijving liggen horizontaal in het frame van de nieuwe vorkheffers. Deze constructie zorgt voor een laag zwaartepunt en voorkomt dat de onderdelen snel beschadigen wanneer de machines over een ruwe ondergrond rijden. Een grotere bodemvrijheid verkleint de kans op zulke beschadigingen nog verder. Een sensor alarmeert de bestuurder zodra het luchtfilter verstopt raakt. In de werkplaats kan de monteur op zijn beurt zonder moeite alle controlepunten overzien. Hyundai zegt met deze manier van inrichten bij te dragen aan een grotere inzet van de nieuwe vorktrucks.

Reageer op dit artikel