nieuws

Hoofdkantoor Pon kaarsrecht na gecon troleerde zakking

bouwbreed

Negen centimeter zakken de uitkragende hoeken van het nieuwe hoofdkantoor voor Pon tijdens de bouw. Constructeur IMd moest voorspanning inzetten en een gedegen togenplan uitwerken om uiteindelijk netjes recht uit te komen.

Een gebouw als een vliegdekschip. Dat stond architectenbureau Qua voor ogen bij het ontwerp voor het nieuwe hoofdkantoor van auto- en materieel importeur Pon. Het gebouw rijst steil op uit een waterpartij. Vanaf het platform waarop de entree uitkomt, gaat het dan verder omhoog. Kenners zien overeenkomsten met het gebouw van Johnson Wax in Mijdrecht uit begin jaren zestig van architect Maaskant, maar dan een slag kleiner.
Constructeur IMd Raadgevende Ingenieurs tekende een zware betonnen onderbouw vol voorspanning. Daarbovenop wordt een heel ander type bouwwerk neergezet: een lichte staalconstructie met kanaalplaten en prefab betonnen schachtwanden.
Die tweedeling komt volgens directeur Pim Peters van IMd terug in de rolverdeling in de bouwput. Want TBI’s infradochter Haverkort Voormolen realiseerde de betonnen onderbouw, terwijl zusterbedrijf Heij­merink, utiliteitsbouwer bij uitstek, de bovenbouw voor haar rekening neemt.
Het infradeel van de bouw is inmiddels voorbij. De voorspanning is aangebracht en de kassen van waaruit dat gebeurde, zijn inmiddels afgestort en aan het oog onttrokken. Freysinet heeft de vier kabels met elk negentien strengen met 400 ton kracht aangespannen.
Wie goed kijkt, ziet dat het gebouw op de twee kopse kanten flink omhoogkrult. Nog even, verzekert Peters, want naarmate de twee kantoorverdiepingen erbovenop worden gebouwd, zakken de hoekpunten weer ruim 9 centimeter naar beneden. Dichter bij de pijlers is de zakking minder, maar met zo’n 5 centimeter nog steeds een factor om rekening mee te houden.

Togenplan

Veel van het werk van de Rotterdamse constructeurs was er daarom op gericht die zakking gecontroleerd te laten plaatsvinden. Het ontwerp is driedimensionaal uitgetekend en doorgerekend en er is een speciaal togenplan gemaakt. De bekistingsconstructie die met het oog op de zakkingen hoger moest worden gesteld, is inmiddels bijna overal verwijderd. Alleen op de 7,20 meter uitkragende koppen blijven de kruipstempels nog even staan. Ze worden regelmatig losgedraaid om de constructie te laten schrikken en daarna weer opgedraaid. Zo mag de constructie gecontroleerd zakken.
Mochten er ondanks al die voorzorgmaatregelen nog onvolkomenheden overblijven, dan worden die gecamoufleerd met prefab bordessen, die voor de vloeren komen te hangen. Peters heeft er bewust op aangedrongen die prefab uit te voeren en nastelbaar te maken. Zo kunnen oneffenheden elegant aan het zicht worden onttrokken.
Tijdens een rondgang over de overzichtelijke bouwplaats wijst de constructeur op kleine scheurtjes boven de pijlers van de onderbouw. Ze zijn precies ontstaan op de plek waar hij het in gedachten had. Dilataties zijn bij het 3000 vierkante meter tellende gebouw niet nodig, maar boven de pijlers heeft hij wel roestvaststalen platen laten instorten als scheurinleiders. Die blijken hun werk goed te doen.
Het werk van Heijmerink bestaat volgens Peters vanaf nu nog vooral uit het in elkaar zetten van een goed passende bouwdoos. Met drie kranen zetten ze de staalconstructie overeind en leggen er kanaalplaten tussen.

Oprijlaan

De ruggengraat van het gebouw, waar een oprijlaan uitkomt tot aan de entree, krijgt een gesloten uiterlijk en wordt bekleed met Noors leisteen. Daarom is er kalkzandsteen gekozen voor de invulling van de stalen draagconstructie. Aan de zuidkant geven verdiepinghoge glazen puien de gebruikers van het hoofdkantoor fraai vrij uitzicht over het water.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels