nieuws

Hogesterktebeton enige optie voor twaalf stalen bruggen

bouwbreed Premium

Ondanks de problemen op de Moerdijkbrug ziet Rijkswaterstaat geen andere oplossing dan de twaalf probleembruggen te voorzien van een nieuw brugdek van hogesterktebeton (hsb).

Rijkswaterstaat nam ook 274 stalen bruggen onder de loep. Daarvan blijken er 25 te kampen met vermoeiingsverschijnselen. Twaalf zijn er zo slecht aan toe dat ze binnen vijf jaar moeten worden aangepakt (zie kader) .
Behalve nieuwbouw is er eigenlijk geen andere optie dan overlagen met hogesterktebeton (hsb). Vervolgens zoomt het rapport in op de problemen die zich voordeden bij de overlaging van de oostzijde van de Moerdijkbrug. De brug werd opgeleverd met een bobbelig dek. Bovendien was de stugge betonmortel niet goed tussen het dichte wapeningnet gedrongen waardoor er holtes overbleven.
Tijdens een evaluatie vorige week woensdag heeft Rijkswaterstaat aangegeven eind dit jaar ook de westzijde van de Moerdijkbrug te willen voorzien van een laag hsb. Dat gaat gebeuren op dezelfde manier als de reparatie die eerder dit jaar werd uitgevoerd door TBI-dochter Haverkort Voormolen. Er wordt geen slipformpaver ingezet, maar er wordt wapening met een grovere maaswijdte toegepast. Bovendien wordt de kwaliteit van het hsb-mengsel beter bewaakt.
De laatste keer is een vaste betoncentrale ingezet die voor een betrekkelijk kleine portie beton compleet moest worden vrijgemaakt. Daarom wordt ditmaal wellicht toch weer een mobiele centrale ingezet en wordt het droge materiaal voorgemengd en goed verpakt op de bouwplaats aangeleverd.
Omwille van de stroefheid wordt het dek standaard uitgerust met een epoxyslijtlaag. Rijkswaterstaat is er nog niet van overtuigd dat een nieuw brugdek van hsb inderdaad de beoogde 30 jaar meegaat.

Reageer op dit artikel