nieuws

Het Zwitserlevengevoel

bouwbreed

Het was een week van slecht nieuws. Het meest schokkende was wel dat het einde van het Zwitserlevengevoel naakt. Moeder Swiss Life heeft de levensverzekeraar met de beroemdste slagzin in de etalage gezet.

Het was een week van slecht nieuws. Het meest schokkende was wel dat het einde van het Zwitserlevengevoel naakt. Moeder Swiss Life heeft de levensverzekeraar met de beroemdste slagzin in de etalage gezet.
Nu waren de beleggers al een tijdje het Zwitserlevengevoel kwijt dankzij de Amerikaanse huizenmarkt en de daaropvolgende kredietcrisis. Maar dat had ook weer z’n positieve kanten. Zo steeg eind vorige week en afgelopen maandag ook nog het aandeel van Boskalis op een ongekende manier. Topman Peter Berdowski heeft daar in ieder geval geen Zwitserlevengevoel aan overgehouden, want hij heeft geen enkel aandeeltje.
Deze week leverde het aandeel mondjesmaat in na het bericht dat de Autoriteit Financi ë le Markten de baggeraar in de gaten houdt. Dat is een typisch staaltje Pavlov-journalistiek. Nieuws zou zijn geweest als de AFM niet naar de koerssprong zou kijken, zeker omdat er geen directe aanleiding was voor de stijging.
Toch is die heel wel te verklaren. Door de onzekere tijden bij de financials stappen beleggers uit de risicovolle fondsen en zoeken ze naar bedrijven die een stabielere inkomstenstroom en een goed dividendbeleid kennen.
Al onder Berdowski’s voorganger Rob van Gelder heeft Boskalis continu gehamerd op de drivers die zorgen voor de omzet en winst van het Papendrechtse bedrijf. Energie, havens en landaanwinning zijn wel de belangrijkste. De belegger die even verder kijkt dan de landsgrenzen, krijgt door dat andere landen, en dan vooral landen in het Midden-Oosten heel wat sneller projecten van de grond krijgen. Ook beseffen ze kennelijk sinds kort dat de ganse aardkloot de thuismarkt van de wereldbaggeraars is. Helaas voor hen is er maar éé n beursgenoteerd, en dat is Boskalis die hen op dit moment het Zwitserlevengevoel moet geven.
Opmerkelijk deze week was tevens het Zwitserlevengevoel van hedgefund Paulson, die Sjoerd Vollebregt van Stork het leven zuur heeft gemaakt. Hans Weijers van Akzo Nobel zelf heeft dat gevoel teweeg gebracht door zijn focus op de verfdivisie en de aankoop van ICI. Nu nog de aandeelhouderswaardecreatie waarmaken.
Bij de ingenieursbureaus deed vooral Arcadis het goed. Dit bureau haalde weer het nodige in de Verenigde Staten binnen. De beleggers zijn duidelijk blij met Harry Noy die in een week tijd meer dan 10 procent voor hen verdiende. De Zwitserlevenboot komt in zicht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels