nieuws

Eurlings omarmt tweede oeververbinding Rotterdamse havens

bouwbreed

Minister Eurlings (verkeer) steunt het initiatief uit het bedrijfsleven voor een tweede oeververbinding naar de Rotterdamse havens. Het gaat om een pps voor een alternatief voor de A15. De minister is overtuigd van het nut en is bereid geld te zoeken op zijn begroting om een deel te financieren.

Eurlings deed zijn toezegging tijdens de ondertekening van Randstad Urgent in de Ridderzaal. Doel is om de positie van de Randstad op internationaal niveau te verbeteren en een positie in de top vijf van de OESO-ranglijst te veroveren. Zes bewindspersonen en een veertigtal bestuurders zetten hun handtekening onder de verklaring om 33 projecten te versnellen, waaronder de A4 Midden-Delfland, Zuidplaspolder en IJmeer/Markermeer. Per project is een minister of staatssecretaris aangewezen in combinatie met een bestuurder uit de regio.
Daarnaast zijn de handtekeningen gezet onder een bestuursovereenkomst voor de verbreding van de wegen tussen Almere en Amsterdam. “Voor het eerst ziet u daden in plaats van woorden. Na jarenlang praten is de knoop doorgehakt en zetten we een investering van 3,5 miljard euro weg”, hield Eurlings zijn gehoor voor. Hij wil nog deze kabinetsperiode over alle projecten besluiten nemen en een deel daadwerkelijk tot uitvoering brengen.
Opvallend is het businessplan dat Eurlings in ontvangst nam uit handen van wethouder Jeanette Baljeu van Rotterdam. Het gaat om een brug of tunnel ten westen van de Beneluxtunnel. Het bedrijfsleven uit de Rotterdamse regio zou bereid zijn om tot 400 miljoen euro mee te betalen aan de tweede ontsluiting van de Rotterdamse haven.
Het Rijk zou de resterende 30 procent moeten bijdragen in de publiek private samenwerking. Eurlings omarmde het voorstel om de varianten voor de Blankenburgtunnel, Oranjetunnel, Oranjebrug of Maasvlaktetunnel verder uit te werken.
De reistijd naar de haven zou met 20 minuten verkorten en er is een uitwijkmogelijkheid voor het geval er iets gebeurt op de Maasvlakte. “Het oliespoor op de A20/A13 en de dreigende ontploffing van de container maakten vorige week pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar de verbindingen in het gebied zijn”, licht F. Lavooij van de Rotterdamse Kamer van Koophandel toe. Eurlings erkent het nut van een tweede ontsluiting en is bereid geld vrij te maken op zijn begroting. “Het is een goede aanpak. We praten al jaren over pps, maar er komt nauwelijks iets van de grond. Pensioenfondsen en banken spreken keer op keer hun bereidheid uit om geld in infra-projecten te steken. Ik wil dit project graag een kans geven.”

Besluit

Zuid Holland neemt vandaag overigens een besluit over de A4 Midden-Delfland of de verbreding van de A13/A16. De kans is groot dat de provincie minister Eurlings zal adviseren te kiezen voor de A4 Midden-Delfland. Verbreding van de bestaande A13/A16 pakt dubbel zo duur uit als de aanleg van de 8 kilometer ontbrekende snelweg. Daarvoor is 675 miljoen euro gereserveerd.
Naast het kostenaspect levert verbreding knelpunten op bij het Prins Clausplein en Rotterdam Overschie. De verwachting is dat Eurlings binnen een maand een besluit kan nemen.

Reageer op dit artikel