nieuws

Eurlings legt schuldvraag vertraging A73 bij bouwer

bouwbreed Premium

Minister Eurlings (verkeer) wil de A73 in Limburg, waarvoor maanden vertraging dreigt, toch begin januari openstellen. De 42 kilometer lange snelweg verbindt Venlo met de A2 bij Maasbracht. Tot alle installaties op orde zijn, geldt wel een maximum snelheid van 50 kilometer per uur.

Volslagen onverwachts verscheen Eurlings tijdens het crisisoverleg van dinsdag en verkondigde na afloop daarvan dat een rijstrook per tunnelbuis open kan. Hij is pas 2 oktober op de hoogte gesteld van de dreigende vertraging en probeert met noodmaatregelen nog iets te forceren. De minister legt de schuldvraag volledig bij de aannemer die volgens zijn d&c-contract 1 november had moeten opleveren.
Wethouder IJff van Roermond hoopt dat beperkte openstelling per 1 januari kan, maar vindt dat de minister nog een aantal belangrijke vragen onbeantwoord heeft gelaten. “Wie is het bevoegd gezag in die periode en wie draagt de verantwoording en het risico voor de veiligheid. Maar alles beter dan de snelweg openstellen en aan het eind voor de tunnel de woonwijken van Roermond aan te wijzen als omleidingsroute.”
In totaal zijn achttien extra maatregelen nodig om voorlopige ingebruikname mogelijk te maken. Zo werkt de glasvezelkabel naar de centrale verkeerspost nog niet en kost permanente bewaking minimaal 28 formatieplaatsen. Brandgevaarlijk vrachtverkeer moet omrijden.
De projectcoördinator grote projecten A. Jereskes van Roermond heeft afgelopen zondag nog een kijkje genomen in de tunnelbuizen en met eigen ogen geconstateerd dat nog diverse voorzieningen ontbreken. Daarbij gaat het om ontbrekende vluchtdeuren, telefoons, antennes en hulpposten die niet zijn ingericht. “De aannemer zegt nog drie weken nodig te hebben om de vertraging te inventariseren en zegt verder niets”, is zijn ervaring.

Complex

De gemeente verwacht dat de aannemer Volker Wessels Tunneltechniek nog minimaal vijf maanden nodig heeft om alle 52 installaties op orde te krijgen. “En waarschijnlijk nog een maand of drie extra als er verkeer gaat rijden”, schat IJff. Het is een complex systeem en de eerste keer dat de tunnels worden gebouwd volgens de nieuwe normen van de nota Tunnelveiligheid, nuanceert de wethouder. Hij vindt het echter nog steeds onbegrijpelijk dat de vertraging zo laat aan het licht is gekomen.
IJff heeft gisteren ruim 13.000 handtekeningen in de Tweede Kamer overhandigd waarin omwonenden aandringen op een snelle oplossing. Hij steunt het initiatief voor een spoeddebat. VVD-Kamerlid Frans Wekers vindt de actie van Eurlings “onbeholpen en paniekerig”. Ook CDA-Kamerlid Koopmans heeft zijn vraagtekens bij het optreden van zijn partijgenoot.

Reageer op dit artikel