nieuws

Crisis huizenmarkt VS treft verfdivisie Akzo

bouwbreed Premium

De verfdivisie van Akzo Nobel heeft in het derde kwartaal van dit jaar een omzet behaald van 1,7 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het concern wist vooral meer verf voor schepen en industriële doeleinden aan de man te brengen. De afzet van decoratieve verf, veelal verkocht via doe-het-zelfzaken, liep daarentegen terug. Volgens financieel topman Rob Frohn verkoopt Akzo Nobel minder decoratieve verf als gevolg van de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt. Zorgen maakt hij zich echter niet.
“Momenteel zijn we op de Amerikaanse markt geen hele grote speler in de decoratieve verfmarkt. Met het Britse ICI worden we straks de nummer twee. Dat betekent dat we een strategie moeten ontwikkelen om de problemen in Amerika het hoofd te bieden.”
Frohn is er echter van overtuigd dat de economie van de Verenigde Staten snel weer opkrabbelt. “Over een of twee jaar zal de situatie weer normaal zijn. De Amerikaanse markt is immers erg dynamisch. Op het moment dat ze weer aantrekt, zullen wij daarvan profiteren.” De financiële man staat dan ook volledig achter de aankoop van ICI, dat voor een kleine 12 miljard euro wordt ingelijfd.
“De waarde van ICI zit vooral in opkomende markten in Azië. Het zou ons 5 tot 10 jaar kosten om de positie op te bouwen die ICI daar al heeft. We zullen een gigantische stap zetten in die regio’s. Daarnaast worden we de nummer 2 in de Verenigde Staten.”
Akzo Nobel zag de totale omzet 2 procent hoger uitkomen op 2,6 miljard euro. De nettowinst het hele concern bedroeg 281 miljoen euro, een daling van 10 procent. Volgens Frohn is de teruggang te wijten aan een negatieve post van 31 miljoen voor herstructureringslasten en bijzondere waardeverminderingen.
Het concern verwacht over het hele jaar bovengemiddeld te groeien. Het rendement van de verf- en de chemische divisie zullen verbeteren ten opzichte van vorig jaar.

Reageer op dit artikel