nieuws

‘Australische’ tolweg rondom Washington

bouwbreed Premium

Nieuwe Amerikaanse tolwegen worden steeds vaker gefinancierd en geëxploiteerd door buitenlandse bedrijven. Publiek-private samenwerking en privatisering zijn noodzakelijk om wegen te financieren.

Het Australische bedrijf Transurban heeft samen met zijn Amerikaanse partner Fluor Enterprise een voorlopig contract getekend met de staat Virginia voor het financieren, ontwerpen, bouwen en exploiteren van vier nieuwe HOT-(high occupancy toll) rijstroken langs de 24 kilometer lange Capital Beltway rondom Washington DC. De Capital Beltway (een deel van Interstate 495) is de meest verstopte snelweg van de VS. Transurban zal samen met zijn Amerikaanse partner 1,3 miljard dollar inbrengen. Virginia legt daar nog eens 410 miljoen dollar bij.
De nieuwe rijstroken zullen gratis zijn voor auto’s met meer dan twee personen. Personenwagens met twee of minder inzittenden zullen gemiddeld 5 tot 6 dollar betalen voor het gebruik van de nieuwe stroken. Het tarief zal continue worden aangepast aan de drukte op de weg: hoe meer auto’s, hoe hoger de tol. ‘Het zal automobilisten de optie geven files te omzeilen in een van de economisch meest belangrijke delen van het land,’ zei Kim Edwards, de ceo van Transurban.
Transurban is niet het eerste buitenlandse bedrijf dat tol gaat innen in de VS. Het Spaans-Australische consortium Cintra-Macquarie betaalde vorig jaar 3,8 miljard dollar voor een lease van 75 jaar op een 250 kilometer lange tolweg in de staat Indiana. Cintra tekende in 2004 een overeenkomst met de staat Texas voor het financieren, aanleggen en exploiteren van de Trans-Texas Corridor, een 900 kilometer lange transportstrook van snelwegen en spoorwegen die meer dan zes miljard dollar zal kosten. De Dulles-Greenway, een 22 kilometer lange tolweg tussen Washington DC en Dulles Airport wordt geëxploiteerd door het Italiaanse bedrijf Austrade, de grootste tolwegexploitant van de wereld.
Publiek-private financiering is volgens het Amerikaanse blad Better Roads steeds vaker noodzakelijk omdat de Amerikaanse overheden onvoldoende geld hebben de gebrekkige infrastructuur te financieren. Privatisering weerhoudt bovendien politici ervan politieke zelfmoord te plegen. Het is eenvoudiger voor een particulier bedrijf het tarief van een tolweg te verhogen dan voor een politicus om de belastingen te verhogen.
Het blad Business Week voorspelt dat in de komende twee jaar circa 100 miljard dollar aan particulier kapitaal zal worden geïnvesteerd in Amerikaanse wegen, bruggen, parkeergarages, vliegvelden en waterdistributie. Alleen al de overname van de Pennsylvania Turnpike door een particulier bedrijf zou 30 miljard dollar kunnen opleveren. In verschillende staten bestaat echter grote weerstand tegen de overname van de infrastructuur door buitenlandse ondernemingen.

Reageer op dit artikel