nieuws

Aanleg Trans-Europese netwerken te ambitieus voorgesteld

bouwbreed Premium

De aanleg van de Trans-Europese Netwerken (TEN’s) blijft achterlopen bij de planning. Ook de financiering is nog steeds niet volledig rond. Met name Oost-Europa loopt wat dit betreft achter.

Ierland is het enige land in de unie die de financiering van de TEN’s voor de volle 100 procent rond heeft. Zweden volgt op de voet met 99,9 procent. Het land moet nog 1 miljoen euro bij elkaar sprokkelen. Ook Nederland doet het niet slecht met 97,8 procent, een tekort van 275 miljoen. Dit blijkt uit de jaarlijkse studie van de Europese Federatie van Bouwbedrijven naar de voortgang van de 30 prioritaire TEN’s.
Van de West-Europese landen valt vooral Luxemburg op. Dat land heeft zijn deel van de zogenoemde Eurocaprail, Brussel, Luxemburg, Straatsburg, voor slechts 15,7 procent gefinancierd. Frankrijk doet het niet veel beter met een percentage van 17,2. Daarmee bevinden deze rijke landen zich ongeveer in het gezelschap van landen als Polen, Roemeni ë en Sloveni ë die de financiering rond hebben voor tussen de ruim 14 en bijna 20 procent.

Onvolledig

De achterhoede wordt gevormd door de Baltische Staten Estland, Letland en Litouwen. Zo heeft Estland nog geen cent gereserveerd voor de TEN’s. Litouwen heeft pas voor 0,3 procent de financiering geregeld en Letland voor 1,2 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat ultimo vorig jaar de aanleg van de netwerken niet echt vlot. Daarbij moet overigens worden aangetekend dat de nationale brancheverenigingen die het onderzoek hebben uitgevoerd, voor 13 van 30 projecten geen volledige informatie konden krijgen.
Het slechts scorende project is de eerder genoemde Eurocaprail, waarvoor de eerste spa nog in de grond moet. Het gaat hier om een bedrag van 888 miljoen euro dat op de plank is blijven liggen. Hetzelfde geldt voor de lijn Sines, Madrid, Parijs waar van de dik 6 miljard euro slechts 2 miljoen is uitgegeven in 2006.
Niet veel beter gaat het met de zogenoemde Fehmarn Belt, de lijn Kopenhagen-Hamburg. Hier is slechts 35 miljoen van het budget van 6,3 miljard gespendeerd.
Slechts drie projecten zijn volledig klaar. Dat is Ierse Rail Link van 357 miljoen, luchthaven Malpensa waar voor 1,3 miljard aan verspijkerd is en Ø resund dat dik 4 miljard heeft gekost.

Reageer op dit artikel