nieuws

Vernieuwd voertuigpark Van Geemen & Zn

bouwbreed

Aannemer van grond-,weg- en waterbouw D. van Geemen & Zn bv is al vele jaren gevestigd in Monnickendam. De veertig medewerkers tellende onderneming heeft sinds vorige maand een volledig nieuwe bedrijfswagenvloot, bestaande uit drie voertuigen, die ieder door hun specifieke uitvoering veelzijdig inzetbaar zijn. Frank de Witt van Truckland Noord-Holland in Amsterdam adviseerde de aannemer in de thans geleverde bedrijfsauto’s. Naast een 8×8 GINAF kipper gaat het om een drie-assige DAF CF 85 met haakarm en separate laadkraan en een DAF XF 105 voorloopas-trekker voor de 30-tons Nooteboom dieplader.

De geschiedenis van het aannemingsbedrijf gaat terug tot 1900 en sindsdien hebben de activiteiten zich sterk ontwikkeld. Inmiddels wordt de directie gevoerd door Dirkjan van Geemen. Hij is de vierde generatie binnen het bedrijf en enthousiast over de huidige stand van zaken: “Destijds werd veel vervoer gedaan met paard en wagen en de trekschuit, later volgden de eerste vrachtauto’s. Oude legertrucks, die werden aangepast. Naast het wagenpark breidde ook ons machinepark zich steeds verder uit. Momenteel beschikken we over eigen rups- en mobiele kranen en wielladers, maar ook over pontons, rijplaten en ander specifiek materieel voor de gww. Door de jaren heen nam het werk in stedelijke gebieden steeds meer toe en als aannemer moet je dan tegenwoordig voldoen aan strenge milieu-eisen. Dat heeft de aanschaf van de nieuwe vrachtauto’s zeker beïnvloed, want ze voldoen aan de Euro 5 eisen. Allereerst hebben we onze bestaande GINAF kipper vervangen door een modernere versie van hetzelfde merk, voorzien van een Hyva opbouw. 

Verder bleek het mogelijk de drie-assige DAF CF85 te voorzien van een haakarminstallatie én een HMF 15 tonmeter laadkraan met knijperbak. Door die kraan direct achter de cabine te plaatsen, kan deze in ruststand blijven liggen tijdens het laden en lossen van de verschillende containers en de op skids geplaatste schaftketen. Voor dat werk hadden we tot nu toe twee verschillende auto’s in gebruik, die nu door deze ene CF85 zijn vervangen. In overleg met Truckland hebben we verder gekozen voor een enkelasaangedreven uitvoering met een hef-en stuurbare naloopas, om schade aan wegdekken tijdens het manoeuvreren te voorkomen. Beide DAF’s zijn bovendien voorzien van een automatische versnellingsbak. Verder zijn alle drie voertuigen uitgerust met een overdruksysteem op de cabine en camerasystemen. 

Als extra is de trekker voorzien van een TK-unit waarmee het mogelijk is om er een kiptrailer achter te koppelen, want ook dat komt in ons werk vaak voor. Maar normaal fungeert hij als de trekker van de dieplader waarop de kranen worden vervoerd. Bijzonder is daarbij dat wij in principe maar twee chauffeurs hebben. 

Daarnaast hebben we de graafmachinisten een vrachtautorijbewijs laten halen, waardoor zij ’s morgens hun eigen machine op de dieplader kunnen meenemen en na het lossen direct aan de slag kunnen. Aan het eind van de dag kunnen ze de machine weer zelf meenemen of alleen met de vrachtautocombinatie naar huis komen”, 

aldus Dirkjan van Geemen. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels